کد خبر : 1110 یکشنبه 12 بهمن 1393 - 09:07:54
گزارش-مطالعه-علمی-صدها-اسکلت-مربوط-به-قرون-وسطی

گزارش مطالعه علمی صدها اسکلت مربوط به قرون وسطی

سیناپرس: در پی کشف یک قبرستان قرون وسطی در دانمارک ، پژوهشگران در حال بررسی شرایط استخوانی مردم آن دوره جهت بررسی مقایسه ای و مشاهده تفاوت های آسیب شناسانه این اسکلت ها با مردم امروز هستند .

سینا پرس : تیمی از پژوهشگران بین المللی با آزمایش و آنالیز دویست و سی و شش اسکلت انسانی که در یک گورستان متعلق به قرون وسطی در کشور دانمارک  کشف شده بود ، موفق به کسب اطلاعات مفیدی از نحوه زندگی و شرایط مردم این سرزمین در قرون وسطی شدند . این گورستان بزرگ به صورت تصادفی و در حین یک عملیات ساختمان سازی کشف شده بود . پژوهشگران در این مطالعات به بررسی و طبقه بندی اسکلت ها از نظر گروه بندی سنی ، جنسیت و بیماری ها و ضربه های وارد شده به اسکلت ها پرداخته و  در بررسی این استخوان ها ، مشاهده شد که بیست و یک مورد شکستگی بهبود یافته در اعضای بدن این افراد دیده می شود که احتمالا بر اثر حادثه یا اعمال خشونت ایجاد شده بودند .

جرج میلنر George Milner از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی و استاد دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا  Pennsylvania State University در گفتگو با شبکه علمی Live Science  اعلام کرد : در این شکستگی های مختلف ، تنها یک مورد متلاشی شدن استخوان را ثبت کردیم . دو تا از این جمجمه ها دچار آسیب دیدگی جدی بودند . مطالعات ما نشان می دهد که یکی از آن ها پس از دریافت جراحت ، بهبود یافته و دیگری به احتمال بسیار زیاد بر اثر این ضربه از دنیا رفته است .

دکتر میلنر در این رابطه می گوید : " احتمالا پزشکان آن دوره هیچ روش درمانی برای این آسیب جدی استخوان جمجمه و به تبع آن ، آسیب مغزی وارد شده به بیمار  نداشتند و احتمالا به فرد مصدوم اعلام شده به خانه برو ، استراحت کن و امید داشته باش تا بهبود پیدا کنی ! . "

پژوهشگران احتمال می دهند این ضربه شدید به جمجه ، موجب آسیب دیدگی مغز این فرد شده و این موضوع به احتمال قوی موجبات مرگ زود هنگام وی را فراهم کرده  و در حالت خوشبینانه ، سبب ایجاد محدودیت های جسمی و حرکتی برای وی شده است .

دکتر میلر در خاتمه تصریح کرد : " آن چه که ما در پی به دست آوردن آن از این مطالعات هستیم ، تهیه آمار مقایسه ای این آسیب ها با موارد مشابه امروزی است که می توان از آن برای بررسی شرایط آسیب شناسی pathological استفاده کرد . "