شمسی‌پور: لزوم ساماندهی مالکیت فکری در کشور ذیل قوه مجریه

مدیرکل دفتر ترویج نقشه جامع علمی کشور ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: باید در کشور ما نیز ثبت اختراع و مالکیت فکری به قوه مجریه سپرده شود و در قوه مجریه نیز بهترین مکان برای ثبت اختراع وزارت صنعت است.علی شمسی پور در گفتگویی با خبرنگار سیناپرس درباره ضرورت چنین ساماندهی توضیح داد:

بحث مالکیت فکری و ساماندهی آن چند وقتی است که در ستاد نقشه جامع علمی کشور مطرح شده، این مبحث به کجا رسیده است؟

یکی از راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور که اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد اصلاح ساختارهای نهادهای علمی و فناوری و انسجام‌بخشی به آنهاست که یکی از مهمترین راهبردها بحث مالکیت فکری در حوزه علم و فناوری است.

راهبرد ملی 4 از راهبرد کلان 1 نقشه جامع بر سامان‌دهی نظام مالکیت فکری در حوزه علمی و فناوری تأکید دارد و در نقشه جامع نیز این نکته وجود دارد که ثبت و اعتبارسنجی مالکیت فکری باید در قوه مجریه باشد و نهاد دادرسی متخصص علم و فناوری برای رسیدگی به شکایات در قوه قضائیه باشد.

وضعیت مالکیت فکری در دنیا به چه صورت است؟

فقط در چهار کشور نظام ثبت اختراع ذیل قوه مجریه نیست و به نظر می‌آید در قوه مجریه نیز بهترین مکان برای ثبت اختراع وزارت صنعت است زیرا در این وزارتخانه امکان تجاری شدن نیز وجود دارد البته در لایحه دولتی سازمانی زیرمجموعه دولت برای این کار در نظر گرفته شده ولی ایده‌آل وزارت صنعت است.

در حال حاضر شرایط مالکیت فکری در ایران به چه صورت است؟

در حال حاضر به این صورت است که اداره کل مالکیت صنعتی در سازمان ثبت احوال و اسناد ذیل قوه قضائیه امور مربوط به این کار را انجام می‌دهد. البته قانونی داریم که از سالیان گذشته به صورت آزمایشی انجام می‌شود و بر این اساس طرح و لوایحی ارائه شده که لایحه‌ای نیز از سوی دولت تهیه می‌شود و لاله افتخاری نماینده مجلس نیز طرحی را ارائه کرد که با آنچه سیاست‌های اجرایی مالکیت صنعتی است متناسب بود.

سرنوشت این طرح به کجا رسید؟

این طرح تقدیم مجلس شد و هیأت رئیسه طرح را به کمیسیون مربوطه محول کرد ولی کمیسیون حقوقی برای بررسی انتخاب شد در حالیکه این مسئله یک مسئله علم و فناوری است و کمیسیون حقوقی توجه آنچنانی به آن نداشت.

بنابراین طرح افتخاری متوقف ماند زیرا آقای انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور در یکی از جلسات کمیسیون گفت این قضیه بار مالی برای دولت دارد و اجازه دهید لایحه توسط دولت ارائه شود که این کار صورت گرفت و لایحه‌ای با رعایت تمام مسائل نقشه جامع تهیه شد و هنوز ابلاغ نشده است.

بنابراین وضعیت پیگیری این طرح چه می‌شود؟

مجلس طرحی را ارائه کرده است که با وجود تأکید مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تأکید بر نقشه جامع باز هم اعضای کمیسیون گفتند باید مالکیت صنعتی ذیل قوه قضائیه باشد.

طرح کمیسیون حقوقی با نقشه جامع مغایرت جدی دارد اگر دولت پیگیر باشد می‌تواند با رایزنی از هیأت رئیسه فرصت بخواهد تا لایحه را ارائه کند. امیدواریم سرعت اتمام لایحه در دولت زیاد شود و نمایندگان در کمیسیون حقوقی توجه داشته باشند که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم‌الاجرا است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا