روایتی دیگر از داستان شما

از آنجا که دانش بررسی و شناخت مغز انسان به سرعت در حال تحول است کمتر کسی به خود زحمت می دهد با کمی تامل به گستره آن بنگرد  و با زبانی صریح و روشن  به شرح دستاوردهای آن برای موجود زنده بپردازد؛ اگر حوصله چنین کاری را ندارید بهتر است به خود زحمت ندهید چراکه کتاب «مغز؛ داستان شما» این کار را برای شما می کند.

این اثر نوشته دیوید ایگلمن با ترجمه اسماعیل فلزی به اهمیت شناخت مغز می پردازد. گفتنی است دانش بررسی شناخت مغز دارای اهمیت زیادی است. این ماده عجیب که درون جمجمه ما قرار دارد دارای توان محاسبه بسیار بالا و نوعی ماشین ادراکی است که به کمک آن سیر و سفری در جهان می پردازیم.

چرا حشو می گوییم؟

نویسنده در ابتدای کتابش به اینکه مغز در زندگی انسان مهم بوده است همیشه در حیرت بوده است اشاره داشته، از اینکه چرا در جامعه کمتر از آن صحبت به میان می آید و در عوض ترجیح می دهند فضا را از سخنان بیهوده افراد عامه پسند و مسابقه های تلویزیونی پر کنند.

از انجایی که در سکوت و تاریکی درون جمجمه هر انسانی مغز فعالی وجود دارد، همواره شرحی از واقعیت جهان ارائه و داستانی از هویت او روایت می شود. دیوید ایگلمن در این کتاب ما را به سفری می برد که در آن به تکیه بر یافته های نوین علوم اعصاب می توانیم بهتر به ماهیت وجود انسان و معنای زندگی پی ببریم.

در واقع نویسنده می خواهد به این پرسش پاسخ دهد که دستاوردهای علوم اعصاب در افزایش توانایی های ورزشی، پیشگیری از نسل کشی، درمان اعتیاد، محدود کردن جرم و جنایت در جوامع بشری، معالجه ناتوانایی های جسمی و درمان کوری و کری و نیز نیل به جاودانگی چگونه می تواند مفید باشد؟

اسیران بی خبر از اسارت

ما به اندازه ای در دام واقعیت اسیریم که حتی از اسارت خود بی خبریم. شاید اینگونه است که هیچگاه فکر نکرده ایم چگونه به راحتی رانندگی می کنیم یا می دانیم که هنگام افتادن یک لیوان از روی میز سریع باید واکنش نشان دهیم. ایگلمن معتقد است این بی توجهی به مغز بیش از آنکه یک نارسایی باشد یک علامت است.

نویسنده در این اثر تلاش می‌کند همه فرض ها و تصورهایی را که داریم زیر ذره بین بگذارد، وی در این اثر از شیوه معمول نوشتن کتاب های درسی که تا کنون می نوشته است دوری کرده است و می خواهد به سطح عمیق تری از تحقیق دسترسی پیدا کند و روشن کند که چگونه تصمیم می گیریم و چگونه واقعیت را درک می کنیم؟ اینکه ما کیستیم و زندگی ما چگونه پیش می رود؟

برای خواندن این کتاب نیازی به اطلاعات تخصصی نیست اگر جزو افرادی هستید که کنجکاو به حساب می آیید و تمایل به شناخت خویشتن و خودکاوی برای مطالعه آن دارید باید بگوییم شما مجوز خواندن این اثر را دارید.

گفتنی است، کتاب «مغز؛ داستان شما» از سوی انتشارات مازیار راهی کتابفروشی ها شده است.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا