خون برای پشه ها طعم آبنبات می دهد

از دیدگاه دانشمندان، خون انسان برای پشه ها  بسیار منحصر به فرد است. پشه های ماده همه چیزخوار با استفاده از جوانه های چشایی خاص خود، شهدی را که برای کسب انرژی می خورند و خونی را که قبل از تخمگذاری می مکند، تشخیص دهند. حتی برای هر موقعیت، قسمت جداگانه ای در دهان آنها تعبیه شده است؛ به عنوان مثال، دندان شیرین برای تشخیص شیرینی به کار می رود؛ این دندان، همان لوله سرنگ مانندی است که پشه آن را به داخل پوست فرو کرده و پلاسما را خارج می کند.

به گزارش nypost، محققان برای آزمایش جوانه های چشایی این پشه های خونخوار، از پشه های اصلاح شده ژنتیکی استفاده کردند که با برچسب فلورسانت مشخص شده بودند و با فعال شدن نورون مربوط به عطر و طعم خاص، آن برچسب فلورسانت روشن می شود.

همین زمان است که پشه ها از خون و ترکیبی از قند، نمک، بیکربنات سدیم و ترکیبات تقویت کننده انرژی استفاده می کنند. پشه ها آنقدر در تشخیص قدرتمند هستند که به راحتی فرق میان خون و شهد را به خوبی تشخیص می دهند. در حالی که هم انسان و هم پشه می توانند طعم خون را تشخیص دهند، به طور قطع، تجربه این طعم برای پشه ها بسیار منحصر به فرد است.

به طورکلی، سقف دهان پشه ها بسیار پیچیده عمل می کند اما وقتی حرف از انسان به عنوان شکار به میان می آید، پشه ها موجوداتی مشکل پسند نیستند. محققان بر این باورند که انسان ها به اندازه کافی برای پشه ها خوشمزه هستند. دانشمندان امیدوارند که فهمیدن فرآیند نیش زدن انسان توسط پشه ها می تواند به تولید داروهایی کمک کند که بتواند مانع از نیش زدن پشه ها و انتقال انواع بیماری ها از این طریق شود. یا حتی می توان دارویی ساخت که خون انسان از نظر پشه ها بد طعم جلوه کند.

محققان در تئوری ارائه شده، عنوان کرده اند که چنانچه پشه ها نتوانند طعم و مزه خون را تشخیص دهند، عملا قادر به انتقال بیماری هم نخواهند بود.

مترجم: ندا اظهری