تولید قطره ایرانی افزایش ایمنی بدن با استفاده از بره موم زنبور

شهرام دادگستر، دکتری زنبور عسل از دانشگاه تهران و مدیرعامل شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص این فرآورده گفت: عصاره بره موم یکی از فرآورده های زنبور عسل است، زنبور با هدف ضدعفونی کردن کندو این فرآورده را تولید می کند و در واقع یک آنتی بیوتیک طبیعی است که در کندو وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ همین ویژگی برای انسان نیز قابل استفاده است ما برای نخستین بار توانسته ایم آن را به صورت قطره، عصاره ای با پایه آب بدون استفاده از حلال های شیمیایی فرموله و فرآوری کرده و مجوزهای مربوط به آن را دریافت و وارد بازار کنیم.

دادگستر درخصوص موارد مصرف این ماده توضیح داد: این آنتی بیوتیک طبیعی هر جای بدن که سیستم ایمنی آن ضعیف شود، کاربرد دارد. مثلا برای مقابله با آنفلوآنزا که در زمستان و پاییز همیشه شایع است، کمک به افرادی که در معرض بیماری ها و مکان های آلوده هستند، افراد مسن،  کودکان و تمام کسانی که نیاز به تقویت سیستم ایمنی بدن دارند، می توانند از این فرآورده طبیعی استفاده کنند.

بَره‌موم ماده‌ای شبیه موم و از تولیدات زنبور عسل است، حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است. رنگ و عطر بره موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهان موجود در هر منطقه دارد. بره موم، در هوای سرد، ترد و شکننده و در هوای گرم، نرم و چسبناک می‌شود.

دادگستر با اشاره به اینکه از بره موم درصنایع مختلف استفاده می کنند گفت: تا ۴ سال اخیر زنبورداران فکرمی کردند بره موم یک ماده اضافی در کندو است و این ماده ارزشمند را از کندو بیرون و به عنوان آشغال دفع می کردند، همچنین گاهی از این ماده ارزشمند  درمجسمه سازی ودرضد آب کردن لایه خارجی مبلمان چوبی استفاده می شد، ولی در چهار سال اخیر که تحقیقات زیادی شده مشخص شد یکی از ارزشمند ترین محصولات زنبور عسل  برای تقویت سیستم ایمنی بدن، و خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطان ها، بره موم است.

وی ادامه داد: کسانی که درگیر سرطان هستند قبل آن برای پیشگیری و درحین شیمی درمانی برای تقویت بدنشان از این ماده استفاده می کنند ودردنیا بالغ بر۴۰ محصول مختلف از بره موم ساخته شده که متاسفانه ما در ایران از این محصول استفاده نمی کردیم.

پژوهشگر مرکز تحقیقات زنبورعسل پکن ادامه داد: با توجه به خاصیت این محصول زنبورعسل، این شرکت فرآورده های دیگری مثل  کپسول، پماد و سایر محصولات بر پایه بره موم و سایر محصولات زنبورعسل در مرحله فرمولاسیون وعرضه به بازار داریم.

دادگستر با اشاره به تنوع گیاهی در کشور گفت: به لحاظ تامین مواد اولیه برای تولید این محصول به دلیل تنوع گیاهی خوبی که در کشور داریم هیچ مشکلی وجود ندارد، شاید بتوان گفت، بهترین بره موم، عسل، ژل رویال (غذای ملکه که ارزش غذایی بالایی دارد) در ایران داریم و حتی برخی از کشورها به دنبال جنس ایرانی این محصولات هستند، ما فقط نیاز است که آموزش های خود را برای زنبورداران بالا ببریم.

این فعال حوزه زنبورعسل با اشاره به اینکه محدودیت سنی برای استفاده از قطره بره موم در نظرگرفته نشده گفت: یکی از ویژگی هایی که محصول ما دارد اینکه در آن حلال شیمیایی استفاده نشده که منع مصرف خاصی داشته باشد، از این فرآورده در طیف سنی کودک ساله تا بسیار سالمند می توانند استفاده کنند.

وی ادامه داد: تا پیش از تولید این فرآورده، بره موم های موجود در کشورمعمولا به صورت خام مصرف می شدو یا اینکه در بعضی از آنها بره موم را با الکل خالص می کردند، مصرف با الکل این محصول به لحاظ شرعی با مشکلاتی همراه بود همچنین برای برخی از بیماری ها نیز قابل استفاده نبود و توصیه نمی شد مثلا برای بیماری های گوارشی خود الکل مضر است و همچنین منع موارد مصرف برای زنان باردار و کودکان داشت، پیش از این محصول تولید شده محصولی نبود که مجوز داشته باشد، برای اولین بار در کشور بره موم در سطح صنعتی با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تولید کرده ایم.

دادگستر یادآور شد: درحال حاضر این محصول به بازار عرضه شده است و در برخی از استان ها، مانند تهران، اصفهان و گیلان وارد بازار شده است.

وی گفت در بازارهای خارج از کشور نمونه هایی این محصول را با استفاده از حلال های شیمیایی مثل الکل استفاده می کنند، به تعداد کمی محصول بر پایه آب نیز وجود دارد  اما قیمت های آن بسیار بالاست.

دادگستر با اشاره به اینکه قیمت بره موم در کل بالاست و محصول گرانقیمت و ارزشمندی است، افزود: ما توانستیم این محصول را به قیمت یک چهارم قیمت خارجی در داخل کشور تولید کنیم.

وی افزود: در تولید محصول تاکید بسیار داریم که بره موم خامی که پایه منابع ما را تامین می کند تحت نظرخود ما و با کمک زنبورداران در یک شرایط خاص تولید و بره موم دارویی باشد، با توجه به اینکه زنبورداری ما در کشور قوی است و مراتع و درختان غنی را در استان های مختلف داریم، ظرفیت بالایی دراین حوزه وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا