تاراج روزی صیادان بومی به دست خودی یا بیگانه ؟

به اعتقاد کارشناسان به دلیل نبود نظارت بر عملکرد صیادان ایرانی و چینی این روش باید به کلی متوقف شود. ویدئوهایی که در چند روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد، نشان می دهد که تورهای عظیم الجثه ماهی گیری در حال تخلیه ماهی هستند. ماهی هایی که به روش غیر انتخابی در حال تخلیه هستند و به آن صید ترال می گویند.

در این روش، تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف وجود دارد که به پشت شناور متصل است و در اعماق مختلف آبزیان را با ضریب پوشش 90درصدی صید می‌کند. صید ترال «میان‌زی» و «کف‌زی» هر دو به اکوسیستم‌های دریایی آسیب وارد می‌کند و با توجه به شرایط مدیریت و نظارت کنونی باید به‌طور کلی برچیده شود.

معاون محیط زیست این نوع روش صید را مخرب محیط زیست می داند و به خبرنگار سیناپرس دراین خصوص گفت: با وجود اینکه سازمان شیلات هم این نوع صید را تایید نمی کند، اما همچنان صیادان غیرمجاز و حتی صیادان مجاز به این نوع روش روی می آورند. در این نوع صید که صیادان از تورهای بسیار ریز استفاده می کنند اجازه خروج هیچ نوع موجود زنده ای را نمی دهند.

به گفته احمدرضا لاهیجان زاده؛ بسیاری از آبزیانی که داخل تور صید ترال می ‌شوند حرام گوشت یا آبزیانی هستند که اصلا در چرخه غذایی ما مورد استفاده قرار نمی‌ گیرند، مثل انواع لاکپشت ها که در داخل این تورها می‌ افتند. به همین دلیل صید ترال تنوع زیستی دریا را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد.

لاهیجان‌زاده درباره نقش سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از صید ترال افزود: نظارت بر حوزه صیادی برعهده سازمان شیلات است و قانون‌گذار یگان حفاظتی ویژه‌ای را برای این سازمان پیش‌بینی کرده است. این یگان حفاظتی مکلف است در دریا گشت‌زنی و روش صید و مجوزهای آن را کنترل کند اما یگان حفاظت سازمان شیلات تاکنون نتوانسته است عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشد. این سازمان معتقد است که کمبود نیرو با توجه به وسعت دریاهای کشور و کمبود تجهیزات و سوخت از جمله علل‌ این موضوع است.

به گفته معاون محیط زیست، متخلفان از خلا نبود نظارت کافی سوء استفاده و از روش صید ترال استفاده می‌کنند.

مشکل از نظارت است

یک اکولوژیست دریایی هم با بیان اینکه مشکل اصلی صید بی ‌رویه ترال کف در دریا است، به سیناپرس می گوید: این مافیا تلاش می کند که این نوع صید را توسعه دهد و با این توسعه فساد گسترده به وجود خواهد آمد.

حمزه احمدیان با بیان اینکه عذدم نظارت بر این نوع موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی می شود ادامه می دهد: با ورود بی سروصدای کشتی های چینی و تعویض پرچم هایشان می خواهند صورت مساله را پاک کنند این در حالی است که نوع کشتی و مالکیت آن چندان مهم نیست، مهم نیت که همان صید ترال است برای ما مهم است و اکوسیستم دریایی را با مشکلات عدیده ای روبه رو می کند.

در همین زمینه مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان نیز این صحبت ها را تایید می کند و می گوید که نه تنها هیچ کشتی خارجی در آب‌های جنوب کشور فعالیت ندارد بلکه هیچ کشتی با پرچم خارجی در آب‌های ایران وجود ندارد. ارسلان قاسمی، با اشاره به ظرفیت ٢٠ میلیون تنی دریای عمان در زمینه صید فانوس ماهیان، ادامه می دهد: سالانه می‌توان ٢٠٠ هزار تن از این ظرفیت را برداشت کرد و این میزان برداشت می‌تواند کشور را در تأمین پودر ماهی بی نیاز کند.

وی با بیان این که شناورها برای صید فانوس ماهیان می توانند تا عمق 200 متری دریا نفوذ کنند می افزاید که این نوع ماهی ها در عمق بیش از 200 متری دریای عمان زندگی می کنند.

روشی منسوخ‌شده

عدم نظارت کافی از سوی مسوولان موضوعی است که مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز به آن اشاره می کند: این عدم نظارت کافی موجب شده که عده‌ای دست به تخلف بزنند. هرچند هر کدام از این دستگاه ها خلاهای خاص خود را دارند از جمله کمبود نیروی انسانی، کمبود تجهیزات و اعتبارات کافی. به همین جهت هم عده ای متخلف و فرصت طلب که توجهی به منافع ملی ندارند به صید ترال روی آورده اند تا بتوانند از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را داشته باشند.

به گفته داوود میرشکار؛ صید ترال نه تنها بر مشکلات زیست محیطی می افزاید بلکه موجب تعارضات بسیاری با شیوه های صیادی دارد. بر همین اساس طبق دستور رئیس جمهور، وزارت کشور و قوه قضاییه به این موضوع ورود پیدا کرده اند و این مساله در کارگروه ملی که نمایندگان مختلف حضور دارند، مورد بررسی قرار گرفت و تلاش کردیم که راهکار مشخصی برای صیادی با کمترین آسیب‌ها به ذخایر دریایی پیدا کنیم.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل صید ترال در آبهای جنوبی کشور به سیناپرس گفت: در همین کارگروه؛ سازمان شیلات با همکاری موسسه تحقیقاتی علوم شیلات و سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعمل صید ترال در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان را تدوین کردند که برای بررسی و تایید به کارگروه ملی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر فرستاده شده است.

به گزارش سیناپرس؛ صید ترال علاوه بر اینکه محیط زیست و محیط دریایی ایران را با خطر نابودی مواجه می کند، بلکه روزی ماهیگیران بومی که زندگی آنان بر اساس صیادی می گذرد نیز در حال نابودی است.

ماهیگیران بومی که نگران وضعیت موجود هستند می گویند که این کشتی ها هر نوع ماهی و موجود دریایی را جارو می کنند و فرصت تخم‌ریزی به ماهی ‌ها را هم نمی ‌دهند. به اعتقاد ماهیگیران اگر جلوی صید ترال گرفته نشود، نسل بعدی چیزی از دریا نصیبشان نمی شود و باید قید این شغل را برنند.

گزارش: نیلوفر منصوری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا