شناسایی ویروس‌ها به کمک نانو سوئیچ‌های دی ان ای

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، نانو سوئیچ‌های DNA با قابلیت برنامه ریزی که به RNA ویروسی در مایعات بدن انسان متصل می‌شوند، می‌توانند یک بستر ارزان قیمت برای شناسایی سریع طیف گسترده‌ای از ویروس‌های نوظهور را از جمله ویروس کرونا یا ویروس کرونای سارس ۲ فراهم کنند.

این روش ممکن است انجام آزمایش تشخیص ویروس را در مناطقی با محدودیت منابع و امکانات پزشکی امکان‌پذیر کرده و به طور گسترده در جوامع توسعه نیافته و فقیر مورد استفاده قرار گیرد. به گفته اعضای این تیم تحقیقاتی، انجام این تست فقط یک صدم دلار هزینه داشته و می‌تواند طی تنها چند ساعت انجام شود.

تهدیدهای ویروسی و بحران‌های همه‌گیری جهانی که طی دهه گذشته رخ داد، نشان‌دهنده هزینه زیاد و دشواری عکس‌العمل سریع نسبت به ظهور یک ویروس جدید است. برای حل این معضل جهانی و ارائه پاسخ مناسبی به این چالش‌ها، تیم تحقیقاتی به سرپرستی لی فنگ ژو (Lifeng Zhou) در دانشگاه ایالتی نیویورک، روشی نوین را برای شناسایی کم هزینه و سریع و تشخیص RNA ویروسی با نانو سوئیچ‌های DNA ایجاد کردند که به صورت مکانیکی در پاسخ به ویروس‌های خاص پیکربندی می‌شوند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که این روش ممکن است انجام آزمایش تشخیص ویروس را در مناطقی با محدودیت منابع و امکانات پزشکی امکان‌پذیر کرده و به طور گسترده در جوامع توسعه نیافته و فقیر مورد استفاده قرار گیرد. به گفته اعضای این تیم تحقیقاتی، انجام این تست فقط یک صدم دلار هزینه داشته و می‌تواند طی تنها چند ساعت انجام شود.

این برای نخستین بار است که محققان برای تشخیص ویروس‌ها از روش نانو سوئیچ‌های DNA استفاده کرده و متدی را طراحی کردند که هدف آن بررسی دنباله موجود در ژنوم ویروس Zika بود و توانایی آن در تشخیص سطوح بالینی مربوط به RNA ویروس زیکا در ادرار انسان به اثبات رسید.

پژوهشگران در فاز دوم بررسی‌های خود، نانومترهایی را برای هدف قرار دادن RNA ویروس کرونا یا ویروس کرونای سارس ۲ در بزاق انسان ایجاد کرده و دریافتند که امکان تشخیص این ویروس در نمونه بزاق افراد در مدت کمتر از دو ساعت امکان‌پذیر است.

تحقیقات تکمیلی این پژوهش نشان داد که این نانو سوئیچ‌ها می‌توانند با موفقیت بین ویروس Zika و ویروس Dengue که در برخی مناطق جغرافیایی با هم همپوشانی داشته و باعث ایجاد علائم مشابه می‌شوند، تشخیص قائل شده و آن‌ها را به طور مجزا شناسایی کنند. این موضوع نشانگر پتانسیل بسیار زیاد نانو ذرات برای تشخیص دقیق نوع ویروس و عامل بیماری‌زا و اجتناب از تشخیص اشتباه بیماری توسط کادر درمانی است.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advanced (پیشرفت‌های علمی) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا