سامانه پایش و پیش‌بینی سیلاب کارآمدتر شد

اطلاعات زمان واقعی ایستگاه‌های هیدرومتری مبنای وزارت نیرو در سامانه پایش و پیش‌بینی سیلاب موسسه تحقیقات آب بارگذاری و قابل بهره‌برداری شده است.

این اطلاعات با محاسبه دبی با دوره بازگشت‌های ۲، ۱۰ و ۲۵ ساله با استفاده از حداکثر دبی روزانه بلندمدت در هر گام زمانی، وضعیت خطر در هر ایستگاه را نشان می‌دهد.

موسسه تحقیقات آب از اوایل سال ۱۳۹۷ اقدام به توسعه سامانه ملی پایش و پیش‌بینی سیلاب در راستای تحققبخشی به اهداف نظام‌نامه سیلاب و با هدف مدیریت ایجاد زیرساخت مناسب برای مدیریت بهینه سیلاب در بخش‌های مختلف مدیریت آب وزارت نیرو، کرده است.

هدف اول توسعه این سامانه، شامل ایجاد دسترسی‌های مناسب به اطلاعات پیش‌بینی بارش در سطح کشور بود که دستاورد آن ارائه پیشبینیهای بارش و باران مستخرج از مدلهای محلی تا ۴ روز آتی و مدلهای جهانی تا ۱۰ روز آتی در بستر وب است.

ارائه داده‌های بارش روزانه ایستگاه‌های سینوپتیک سازمان هواشناسی و باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو در روز‌های گذشته، داده‌های برآورد بارش ساعتی ماهواره‌ای و نمایش اطلاعات به‌روز مخازن سد‌های کشور از جمله دیگر امکانات این سامانه است.

موقعیت و مشخصات ایستگاه‌های هیدرومتری، رودخانه‌ها و برخی از زیرساخت‌های کشور نیز در سامانه قابل مشاهده است.

به گزارش  روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، مرحله دوم توسعه این سامانه، شامل برپایی مدل‌های بارش رواناب به منظور ایجاد امکان ارائه پیش‌بینی مقدار سیلاب در نقاط مختلف کشور است که فعالیت‌های مرتبط با آن در دست انجام است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا