ابداع روش جستجوی هوشمند اینترنتی

زمانی که شما درباره موضوعی ساده در اینترنت جستجو می کنید تمامی نتایج جستجویی که برای شما نمایان می شود تمام اطلاعات موجود در این باره نیست. اینترنت شامل گستره وسیعی از اطلاعات است که به آن "عمق وب" می گویند. اطلاعاتی که توسط موتور های جستجو برای شما نمایان نمی شود شامل اطلاعاتی درباره ردیابی جنایت کاران، فعالیت های تروریسم و شیوع بیماری است.دانشمندان از این ویژگی می توانند برای جستجوی دیتا و تصاویر از ماهواره ها استفاده کنند.

آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) در حال ایجاد ابزاری به عنوان بخشی از برنامه Memex است که می تواند به این قسمت رمزآلود دنیای وب دسترسی پیدا کند. دانشمندان ناسا در کالیفورنیا برای بهره وری از مزایایی که این جستجوی عمیق برای علوم دارد به تلاش های Memex پیوستند. برای مثال Memex می تواند به فهرست بندی کردن اطلاعاتی که روزانه از ماهواره های ناسا دریافت می شود کمک کند.

کریس مت من، محقق اصلی Memex، درباره ماهیت این پروژه این گونه بیان کرد: «ما در حال ایجاد نسل جدیدی از تکنولوژی های جستجو هستیم که می تواند اشخاص، مکان ها، اشیا و ارتباط میان این ها را تشخیص دهد.» Memex نه تنها قادر به بررسی اطلاعاتی متنی استاندارد است بلکه قدر است تصاویر، ویدیوها، تبلیغات پاپ آپ، اشکال، اسکریپت ها و دیگر اطلاعات و نیز نحوه ارتباط آن ها را نیز بررسی کند.

مت من افزود: «ما در پی این هستیم که کراولر های وب را طوری تقویت کنیم که بتوانند مانند مرورگرها عمل کنند. به عبارت دیگر می خواهیم اجرای اسکریپ ها وخواندن اگهی ها برای شما به گونه ای باشد که همیشه هست. این اطلاعات معمولا به وسیله موتورهای جستجو فهرست بندی نمی شوند.»

به علاوه جستجوی استاندارد اینترنت قادربه دادن اطلاعات مفیدی از طریق عکس ها و ویدیو ها نیست اما Memex می تواند محتوای اطلاعات را بدست آورد و آن ها را با اطلاعات مشابه جفت کند. این ابزار جستجو می تواند مفهوم مورد نظر شما را از میان بسیاری از فریم های ویدیوهای مختلف جستجو کرده و در اختیارتان قرار دهد.

توانایی هایی که Memex برای جستجوی عکس و ویدیو دارد می تواند روزی برای ماموریت های فضایی که با استفاده از ابزاری مانند طیف سنج به عکس برداری و فیلم برداری از فضا می پزدازند هم مفید واقع شود.جستجوی اطلاعات بصری درباره بدنه سیاره ای خاص می تواند تا حد زیادی کار دانشمندان درباره تجزیه و تحلیل ویژگی های زمین شناسی را آسان کند.و البته به طور متقابل می توان از تحلیلی که دانشمندان بر روی عکس های زمینی درباره پدیده هایی نظیر بارش برف یا رطوبت خاک انجام می دهند نیز بهره مند شد.

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا