سیارکها چقدر برای زمین مرگبار هستند؟

این می تواند سناریویی دردناک برای زمین باشد: اخترشناسان سیارکی به قطر چندین کیلومتر را شناسایی کرده اند که در راه برخورد به زمین است! این تنها یک سناریوی تخیلی است که در صورت واقعیت داشتن می تواند به منزله خداحافظی با تمدن و احتمالا حیات در زمین باشد.

خوشبختانه احتمالا بسیار اندکی وجود دارد که زمین با چنین سناریویی حتی در ضعیف ترین مدل آن روبرو شود. آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) و سایر آژانسهای فضایی از گوشه و کنار جهان به همراه اخترشناسانی که همواره اعماق فضا را رصد می کنند از ابزارهای مختلفی جهت ردیابی سیارکهای مهم و بزرگ بهره می برند.

آنها با استفاده از ابزارها و تجهیزات پیشرفته ای که در اختیار دارند احتمال وقوع هرگونه حادثه ای (به عنوان مثال قرار گرفتن سیارکی در مسیر برخورد با زمین) را نقشه برداری می کنند. از این رو همواره درخصوص سالها و حتی دهه های آتی اطمینان خاطر داریم که سیارکی زمین را تهدید نمی کند.

به لطف وجود چنین تجهیزات و امکاناتی است که می توان بهترین استراتژی ممکن جهت آماده شدن با هرگونه خطری را از سالها قبل تعیین کرد.

دانشمندان هشدار می دهند که همواره باید نگران سیارکهایی با ابعاد کوچک و متوسط بود. منظور از کوچک یا متوسط آن دسته از سیارکهایی است که بین 30 تا 300 متر قطر دارند.

در دانمارک گروهی از دانشمندان علوم فضایی پروژه ای موسوم به "دفاع اضطراری در برابر سیارکها" را هدایت می کنند که در آن احتمال برخورد هر سیارک شناور در اطراف زمین را مورد بررسی قرار می دهد.

آنها هشدار می دهند ازآنجاییکه تشخیص دقیق مسیر حرکت سیارکهای کوچک در اطراف زمین کار دشواری است، شناسایی آنها دیر صورت می گیرد و در نتیجه در صورتیکه یکی از آنها در مسیر برخورد با زمین قرار داشته باشد شاید تنها چند هفته زمان برای آماده شدن با خطرات ناشی از برخورد احتمالی آن با زمین در اختیار داشته باشیم.

از دید دانشمندان علوم فضایی، سیارکی به قطر 150 متر به عنوان "قاتل شهر" شناخته می شود. چنین سیارکی می تواند یک کلانشهر را نابود کند، آن هم بدون هیچ آمادگی زمانی برای ساکنان زمین. همچنین سیارکی به قطر 50 متر "قاتل شهر کوچک" در نظر گرفته می شود.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا