تغییر در الگوی شکار خرس های قطبی

مدارک و شواهد به دست آمده توسط یک تیم تحقیقاتی ، نشان می دهد که گروهی از خرس های قطبی دست به شکار دلفین زده اند . قابل ذکر است ، این نخستین بار است که خرس های قطبی به خوردن پستانداران دریایی پرداخته اند .

گفتنی است اولین نمونه از این عمل خرس ها ، در سال 2014 به ثبت رسیده است . محققان موسسه قطبی نروژ یک خرس قطبی را مشاهده کردند که در کنار دو دلفین نوک سفید (white-beaked dolphin) مرده قرار داشت . دانشمندان این موسسه معتقد هستند که این خرس این دو دلفین را به همان شیوه ای که سیل های دریایی را شکار می کنند ، به دام انداخته و کشته است . در واقع خرس ها به انتظار شکار خود هستند تا شکار در زیر یخ گیر افتاده و برای به دست آوردن اکسیژن از طریق یک سوراخی که در یخ وجود دارد به بالا بیاید ، در آن لحظه خرس حیوان را شکار می کند .

از آنجایی که این خرس قطبی به غذایی بیشتر از مصرفش دست پیدا کرد ، دلفین شکار شده را در توده ای از برف پنهان ساخت تا یخ زده و بعدا آن را بخورد . محققان در این رابطه می گویند این تکنیک به ندرت در میان خرس های قطبی دیده می شود .

قابل ذکر است که در زمین پوشیده از یخ و برف قطب شمال ، این عمل برای شکارچیانی که غذایی بیش از حد لازم خود به دست می آورند ، غیر معمول است . 

پس از مشاهده نمونه اول ، محققان شاهد حداقل پنج خرس قطبی دیگر بودند که به شکار دلفین پرداخته و لاشه آن را پنهان ساختند . البته محققان با دیدن چنین رفتاری لزوما متعجب نمی شوند . موجودات زنده تقریبا همیشه گرسنه هستند و خرس های قطبی بیشتر برای به دست آوردن شکار فرصت طلب بوده و طیف وسیعی از گونه ها را خواهند خورد .

جان آرس (Jon Aars) از محققان این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : آن ها هر پستاندار دریایی که فرصت شکارش را پیدا کنند ، را می خورند . موضوع غافلگیر کننده مهم تری که با آن روبرو شدیم این است که دلفین ها پیش از اینکه بتوانند برای فصل زمستان به جنوب مهاجرت کنند ، به دام افتادند .

پژوهشگران معتقد هستند که به دلیل گرم شدن آب های شمال ، دلفین ها نیازی به مهاجرت ندیده و در آن جا ماندگار شدند . بررسی ها نشان می دهد که آن ها پس از نخستین وزش بادهای قوی و سرد شمالی در یخ ها به دام افتادند و احتمالا به جهت نیاز به اکسیژن خود را به سطح یخ ها رسانده و از سوراخ های ایجاد شده در یخ ها بیرون آمدند. خرس های قطبی نیز از این فرصت استفاده کرده و به شکار آن ها پرداخته اند .

در خاتمه قابل ذکر است که شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات قطبی (journal Polar Research) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا