نظارت بر آب و هوا با نسل جدید ماهواره های هواشناسی

اولین ماهواره از چهار ماهواره نسل بعدی ماهواره‌های هواشناسی ثابت، موسوم به GOES-R اطلاعات آب و هوایی جمع‌آوری شده از ماهواره‌های محیطی عملیاتی ثابت زمین را با بهبود عمده‌ای در کیفیت، کمیت آن ارائه خواهد کرد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این ماهواره در ماه مارس سال 2016 به وسیله راکت اطلس 5 از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب خواهد شد.

ماهواره Goesماهواره‌ محیطی عملیاتی ثابت زمین، جز ماهواره‌های زمین آهنگ است و در مدار زمین آهنگ دور زمین می‌چرخد و در حداقل ارتفاع ۳۶۰۰۰ كیلومتری بالای خط استوا قرار دارد. این سری از ماهواره‌ها به طور پیوسته تصاویر دقیق ولی با جزئیات كم تهیه می‌كنند و این تصاویر را هر ۳۰ دقیقه یكبار به زمین ارسال می‌نمایند. دیده‌بانی پیوسته این ماهواره‌ها برای تجزیه و تحلیل متمركز داده‌ها ضروری هستند. این تصاویر بوسیله یك نرم افزار تجزیه و تحلیل شده و بصورت پیوسته و گرافیكی تهیه می‌شوند. به این دلیل است كه به عنوان مثال تصاویری كه از حركت ابرها نمایش داده می‌شود، مربوط به ۸ ساعت گذشته است. این اطلاعات ارزشمند درباره نوع، جهت و بزرگی ابر می‌تواند كار پیش‌بینی را بسیار ساده نماید. با توجه به این كه این ماهواره‌ها نسبت به یك موقعیت بر روی سطح زمین ثابت هستند قادرند در شرائط بد آب وهوائی مانند گردباد ،سیلاب، طوفان‌های تگرگی و تندبادها، هشدارهای لازم را ارائه دهند.

ماهواره GOES-R در حال حاضر نیز مرحله آزمایش‌های زیست محیطی برای شبیه‌سازی شرایط پرتاب و وضعیت ماهواره در فضا را می‌گذراند. تا دو ماه آینده، ماهواره در شرایط خلا نیز تست خواهد شد و در معرض سرما و گرمای شدید قرار خواهد گرفت. ماهواره همچنین در معرض تست‌های مختلف از جمله شوک استقرار و جداسازی، ارتعاش، تداخل الکترومغناطیسی و تست سازگاری قرار خواهد گرفت. این ماهواره تصاویر را با وضوح بالا و از الگوهای آب و هوایی و طوفان‌های شدید ارائه خواهد داد و کیفیت تصاویر، پنج برابر آن چیزی است که امروزه از ماهواره‌های هواشناسی دریافت می‌شود و با تصاویر با کیفیت، پیش‌بینی وضعیت آب و هوا دقیق‌تر و قابل اعتمادتر خواهد بود. همچنین امکان پیش‌بینی کوتاه مدت وضعیت آب و هوا، زمان طوفان‌های شدید و هشدارها، پیش‌بینی‌های فصلی، چشم‌انداز خشکسالی، رعد و برق و گرباد توسط این ماهواره فراهم خواهد شد. اطلاعات ارسال شده توسط این ماهوارهامکان تهیه و ایجاد محصولات مختلفی را فراهم می‌کند که به کارشناسان هواشناسی NOAA و سایر کارشناسان کمک می‌کند تا بر اتمسفر، زمین، اقیانوس‌ها و خورشید نظارت داشته باشند. ماهواره‌های GOES-R همچنین دارای ابزارهای جدید نقشه‌برداری از صاعقه و رعد و برق هستند که برای نخستین بار امکان نظارت مستمر بر کل رعد و برق‌های رخ داده در سرتاسر قاره آمریکا و اقیانوس های مجاور آن را فراهم می‌کند.

لاکهید مارتین علاوه بر چهار ماهواره هواشناسی، ابزاری مانند تصویرساز ماوای بنفش خورشدی، نقشه‌بردار صاعقه ثابت را طراحی و ساخته است که این ابزار نیز توسط ماهواره به فضا ارسال خواهند شد. گرگ مندت، مدیر برنامه ماهواره‌های GOES-R گفت: "ما تنها چند سال دیگر شاهد پیشرفت‌هایی چشمگیر در روش‌های اطلاع‌رسانی NOAA به مردم از طریق تقویت پیش‌بینی شرایط آب و هوایی و ارائه هشدارها خواهیم بود و این موضوعی است که همه به آن علاقه مند هستند.این ماهواره برای تبادل اطلاعات و تقویت پیش‌بینی‌های هواشناسی، با سازمان‌های هواشناسی کشورهای مختلف در سرتاسر جهان همکاری می‌کند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا