سرمایه گذاری در حوزه معدن و متالورژی از برنامه های دانشگاه امیرکبیر است

 دکتر سید احمد معتمدی در دوازدهمین همایش گرامیداشت روز مهندسی معدن در دانشگاه صنعتی امیرکبیراظهار داشت: دانشکده مهندسی معدن و متالوژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزء دانشکده های قدیمی آن است و طبق ارزیابی های صورت گرفته این دانشکده در حوزه آموزش و پژوهش جزء دانشکده های شاخص کشور به شمار می آید.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر برنامه دارد در زمینه نیازهای اساسی و کاربردی کشور سرمایه گذاری کند، تصریح کرد: سرمایه گذاری در حوزه معدن و متالورژی نیز از برنامه های این دانشگاه در سال جاری به بشمار می رود.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: در کشورهایی که دانشگاه های آنها با بخش صنعت ارتباط بسیار موثری دارند فارغ التحصیلان دانشگاهی بعد از گذراندن دوره های آموزشی حدود 6 ماه می توانند به صنایع وارد شوند.

معتمدی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر تلاش کرده است علاوه بر فعالیت در حوزه آموزش تئوری به آموزش های کاربردی و حضور دانشجویان در دروس آزمایشگاهی نیز توجه کند و برای این امر بستر لازم را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه طبق بخشنامه وزارت علوم دانشگاه های بزرگ کشور باید برنامه های آموزشی خود را بازنگری کنند، گفت: طبق این بخشنامه باید برنامه های درسی متناسب با تکنولوژی های روز باشد.

**ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی به بخش صنعت زمان بر است

رییس سازمان نظام مهندسی معدن نیز در این مراسم با بیان اینکه بیشتر آموزش های دانشگاهی تئوری است، گفت: با وجود چنین آموزش هایی در دانشگاه ها زمان ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی به بخش های صنعتی بسیار زمان بر است.

هرمز ناصرنیا بر لزوم تلاش بیشتر برای رشد و تعالی نیروی انسانی در کشور به خصوص در حوزه معدن تاکید کرد و افزود: دانشگاه ها نقش موثری در رشد نیروی انسانی دارند اما متاسفانه برخی از فارغ التحصیلان دانشگاهی متناسب با پیشرفت های فناوری تربیت نشده اند و یا اینکه صنایع به درستی از نیروهای انسانی خوب کشور استفاده نمی کند.

وی تاکید کرد: حوزه معدن کشور تنها نیازمند فارغ التحصیلان دانشگاهی نیست بلکه این حوزه نیازمند تکنسین و کارگر نیز است اما کاردان های این حوزه به محض فارغ التحصیلی به دنبال تحصیل در مقاطع کارشناسی هستند.

**شرکت های بزرگ معدنی از پژوهش محققان داخلی استفاده نمی کنند

معاون برنامه ریزی و توانمند سازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این مراسم گفت: متاسفانه شرکت های بزرگ معدنی کشور از پژوهش محققان داخلی کشور به درستی استفاده نمی کنند.

امیر خرمی شاد تصریح کرد: در کشور شرکت های بزرگ معدنی به معنای واقعی مربوط به بخش خصوصی نیستند بلکه این شرکت ها تلویحا شبه دولتی هستند.

وی اضافه کرد: در شرکت های بزرگ معدنی نیاز به تحقیق و پژوهش مورد توجه نیست و متاسفانه شرکت های بزرگ معدنی کشور از پژوهش محققان داخلی کشور به درستی استفاده نمی کنند.

خرمی شاد یادآور شد: این درحالیست که در دنیا تحقیق و پژوهش به شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی متصل هستند بنابراین باید دولت، بخش خصوصی و دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در زمینه استفاده از فناوری تغییر رویه دهند.

به گفته وی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، نیازهای بخش صنعت را جمع آوری کرده است و این نیازها را از نیمه دوم امسال در اختیار دانشگاه ها قرار می دهد تا دانشگاه ها فعالیت های پژوهشی خود را در این حوزه ها متمرکز کنند.

**جهش اقتصادی کشور بدون خانه بهره گیری از دانش و تجربه محققان داخلی محقق نمی شود

نائب رییس خانه معدن ایران نیز در این مراسم به همکاری مستمر این نهاد با دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: این نهاد علاوه بر ارتباط با دانشگاه های داخل کشور از سال گذشته ارتباط با دانشگاه های خارج از کشور را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

محمدرضا بهرامند افزود: برخی دانشجویان علاقه دارند بعد از فارغ التحصیلی به بخش معدن کشور گره بخورند که ما باید زمینه این نوع همکاری را برای دانشجویان فراهم کنیم.

وی ضمن اشاره به ایجاد کمیته دانشجویی در خانه معدن ایران گفت: دانشجویان بسیاری عضو این کمیته هستند و این دانشجویان نقش مطالبه گری در حوزه معدن را ایفا می کنند.

بهرامند خاطرنشان کرد: ارتباط با دانشگاه های داخلی و خارجی زمینه توسعه و رشد آموزش و پژوهش را در حوزه معدن فراهم می کند و جهش اقتصاد ایران جز با بهره گیری از دانش و تجربه دانشمندان داخلی کشور محقق نخواهد شد.

به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دوازدهمین همایش گرامیداشت روز مهندسی معدن با حضور مسوولان و فعالان حوزه صنعت و معدن به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

در حاشیه این همایش، دانش آموختگان برگزیده حوزه معدن، بانوان فعال در حوزه معدن و دکتر محمدتقی بانکی وزیر اسبق نیرو و دکتر حسین محلوجی وزیر اسبق وزارت صنایع و معدن نیز به عنوان بانیان راه اندازی دانشکده مهندسی معدن و متالورژی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مورد تجلیل قرار گرفتند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا