ساخت سيستم توليد و فراورش سوخت در پيل‌های سوختی بومی می‌شود

علي اكبر بابالو – عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي سهند تبريز در گفتگو با مهر بيان كرد: ظرفيت‌های موجود در كشور كه با فناوریهای پيل سوختی مرتبط هستند تا حدی بومی سازی شده و ساخت پيل های سوختی در مراكز تحقيقاتی مختلف انجام می‌شود.بابالو در ادامه افزود: بر اين اساس آذر ماه سال گذشته طراحي و ساخت نمونه ماژول تخليص هيدروژن براي سيستم الكتروليز آب با ظرفيت يك متر مربع توسط پژوهشگران مركز تحقيقات دانشگاه صنعتي سهند تبريز با حمايت سازمان انرژي های نو كشور به پايان رسيد.

وي عنوان كرد: اين دستگاه هيدروژنی را كه توسط فرآيند الكتروليز آب توليد مي‌شود به خلوص ۹۹.۹۹۹ می رساند كه تا كنون هيدروژنی با اين درجه خلوص توليد نشده بود.

عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتی سهند تبريز گفت: در اين دستگاه از تكنولوژی پوشش دهي غشاهاي كامپوزيتي پالاديومي بر روي پايه هاي نانو ساختار با طرح لوله اي استفاده شده است.

به گفته وی، برای نخستين بار در كشور اقدام به طراحی و ساخت اين دستگاه شده كه گامی مهم در توسعه فناوری تامين هيدروژن مورد نياز با خلوص بالا براي پيل هاي سوختي است.

بابالو با اشاره به اينكه هم اكنون پروژه ديگری در مركز تحقيقات دانشگاه برای تكميل چرخه هيدروژن و پيل سوختي در حال انجام است، گفت: با توجه به اينكه كشور ما از نظر دارا بودن منابع گاز طبيعي رتبه دوم را دارا است بهتر است از اين منابع به عنوان توليد گاز هيدروژن در پيل استفاده شود.

وی بيان كرد: بنابراين طراحی و ساخت سيستم توليد و فراورش سوخت هيدروژن براي استفاده در پيل هاي سوختي مد نظر قرار گرفت، استفاده از گاز طبيعي به عنوان ورودي براي توليد هيدروژن و همزمان تخليص آن عملكرد اين دستگاه است.

بابالو خاطر نشان كرد: اين دستگاه به زودي راه اندازي مي‌شود كه با ساخت آن اين تكنولوژي نيز بومي مي‌شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا