مراکز پشتیبانی جعلی، بحرانی جدید در دنیای فناوری

شرکت مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهان محسوب می‌شود. این شرکت با داشتن سیستم‌عامل محبوب ویندوز و خدمات متعدد دیگر باید امکانات بسیار ویژه‌ای را در واحد پشتیبانی خود به کاربران ارائه کند. در این میان این موضوع موجب شده است که گروهی از افراد اقدام به کلاه‌برداری و سو استفاده از این فرایند کرده و مشتریان این شرکت را با مشکلاتی بزرگ مواجه کنند.

مایکروسافت اعلام کرده است که در پایان سال ۲۰۱۷، تعداد گزارش‌های مربوط به سیستم‌های پشتیبانی جعلی به تعداد 153 هزار عدد رسیده است. این امر نشان می‌دهد که این نوع از حملات به نسبت سال ۲۰۱۶ به میزان ۲۴ درصد افزایش داشته است و چنین موضوعی به‌خوبی اهمیت این بحران را نشان می‌دهد.

در این میان این مشکل به یک کشور محدود نیست و کاربران مایکروسافت از ۱۸۳ کشور جهان در این گزارش‌ها سهیم بوده‌اند. از سوی دیگر ۱۵ درصد از این کاربران با ضرر مالی بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ دلار نیز روبرو شده‌اند که این روش برای مهاجمان بسیار سود زا است.

از طرف دیگر این مشکل تنها به ویندوز منتهی نمی‌شود و تامی سیستم‌های عامل با مشکلی مشابه روبرو هستند و شرکت‌های اپل و گوگل هم بحرانی مشابه را تجربه می‌کنند. با تمامی این تفاسیر، اصلی‌ترین نکته در امنیت کاربران در این رده را باید هوشیاری خود آن‌ها دانست.

شایان‌ذکر است که نوع حملات جعل پشتیبانی از طریق پیام کوتاه، نامه الکترونیکی و یا حتی تماس‌های تلفنی انجام می‌شود و در رده حملات مهندسی اجتماعی قرار دارد. چنین امری موجب می‌شود که افراد به‌اشتباه به مقصد جعلی اعتماد کرده و اطلاعات خود را در اختیار آن‌ها قرار بدهند که در بدترین نمونه گزارش شده منجر به از دست رفتن نزدیک به 100 هزار یوروی موجود در حساب یک کاربر شده است.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا