انتقال دانش با اتوبوس سلول های بنیادی

دکتر روح الله فتحی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، اظهار کرد: اگرچه پیش از این نیز دانشجویانی از طریق دانشگاه علم و فرهنگ در پژوهشگاه آموزش می دیدند، ولی با تاسیس این دانشکده، آموزش و پژوهش دانشجویان از صفر تا صد در همین دانشکده و تحت مدیریت مستقیم و یکپارچه پژوهشگاه انجام می شود.

وی با بیان اینکه مجوز پذیرش دانشجو در 3 رشته جدید از وزارت بهداشت اخذ شده است، گفت: در حال حاضر در رشته های بیولوژی تولیدمثل، سلول کاربردی و مهندسی بافت در مقطع دکترا پذیرش دانشجو داریم.

معاون پژوهشگاه رویان، افزود: همچنین برخی از دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری دانشگاه علم و فرهنگ نیز برای گذراندن دروس عملی و پایان نامه در رشته هایی از جمله ژنتیک، زیست تکوینی، سلولی مولکولی و برخی رشته های دیگر در این دانشکده تحصیل می کنند.

وی با اشاره به آمار دانشجویانی که در حال حاضر در این دانشکده تحصیل می کنند، گفت: 13 دانشجو در رشته دکتری پژوهش محور وزارت علوم، 9 دانشجو در دکترای پژوهش محور وزارت بهداشت، 8 دانشجو در رشته مهندسی بافت، 9 دانشجو در علوم سلول کاربردی، 5 دانشجو در بیولوژی تولید مثل، 39 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد علوم جانوری سلولی تکوینی ، 48 دانشجو در رشته کارشناسی ارشد ژنتیک و 35 دانشجو در رشته دکترای علوم سلولی تکوینی تحصیل می کنند.

توجه ویژه به بین رشته ای ها در دانشکده پزشکی رویان

دکتر فتحی با بیان اینکه نگاه ما در دانشکده پزشکی توجه ویژه به بین رشته ای هاست، گفت: دنیا سالهاست که به سمت بین رشته ای ها حرکت کرده، به گونه ای که مرزهای بین علوم مختلف به صورت جدی و کاربردی برداشته شده و رشته های مختلف در کنار هم برای پاسخ به یک سوال مشترک فعالیت می کنند. به عنوان نمونه در پزشکی بازساختی، دانشجویانی از رشته های مهندسی و زیست شناسی در کنار هم و در بستری مناسب با عنوان"مهندسی سلول و بافت" فعالیت کرده و به نیاز جامعه پزشکی در این رابطه پاسخ می دهند.

اجری برنامه "آموزش برای همه" در پژوهشگاه رویان

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان توجه ویژه به کیفیت آموزش را از اولویتهای دانشکده عنوان کرد و گفت: توسعه رشته ها و بین رشته ای ها و همچنین پذیرش دانشجو تا جایی ادامه پیدا می کند که به کیفیت آموزش لطمه ای وارد نشود.

دکتر فتحی در بخش دیگری از گفت و گوی خود به اجری برنامه "آموزش برای همه" در پژوهشگاه رویان اشاره کرد و گفت: در فرآیند آموزشی رویان، دو مساله وسعت و سطح آموزش ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عبارت دیگر، معتقدیم مرکزی باید در زمینه آموزش فعالیت کند که علم و دانش مربوطه را در اختیار داشته و علاوه بر آن تجربیات زیادی دراین زمینه در اختیار داشته باشد.

وی با بیان اینکه طی اجری این طرح، وسعت آموزشها در بعد جغرافیایی از مرزهای پایتخت فراتر رفته، ادامه داد: انتقال دانش به کلیه نقاط ایران، بخصوص مناطق محروم و همچنین در کلیه سطوح از جمله دانشجویی و دانش آموزی جزو برنامه های پژوهشگاه رویان است.

دکتر فتحی با اشاره به تاسیس "آزمایشگاه سلولهای بنیادی برای همه"، اظهار کرد: بر اساس این طرح تیمی از متخصصان و پژوهشگران حوزه سلولهای بنیادی رویان با حضور در مدارس مناطق مختلف کشور، طی برگزاری کلاس های آموزشی و کارگاه های تحقیقاتی و آزمایشگاهی، فرصت آشنایی با بحث سلولهای بنیادی را در اختیار دانش آموزان علاقمند قرار می دهند.

 

بیشتر بخوانید:

سفر اتوبوس سلولهای بنیادی به اکثر نقاط کشور

وی با اشاره به استقبال بالای مدارس و دانش آموزان از این طرح، ادامه داد: همچنین در طی این طرح  آزمایشگاهی شبه مدرن درقالب یک اتوبوس مهیا شده که همراه با تیم پژوهشی به نقاط مختلف کشور سفر می کند. این آزمایشگاه متحرک، به 6 میکروسکوپ، دستگاه PCR، هود بیولوژیک و سایر دستگاههای آزمایشگاهی مجهز شده و بنابراین علاقمندان می توانند دانش سلولهای بنیادی را از نزدیک لمس کنند.

وی افزود: همچنین هر هفته جمعی از دانش آموزان و یا دانشجویان برای حضور در آزمایشگاه سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان و لمس و تجربه کار عملی با سلول و آشنایی با مفاهیمی همچون سلولهای بنیادی، پزشکی بازساختی و مهندسی بافت ثبت نام و مراجعه می کنند.

برگزاری مدرسه تابستانی رویان با حضور مدرسینی از داخل و خارج کشور

دکتر فتحی با اشاره به سایر برنامه های پژوهشگاه رویان در راستای "طرح آموزش برای همه" به مدرسه تابستانی رویان اشاره کرد و گفت: در این طرح، علاقمندان به موضوع سلول های بنیادی طی یک هفته توسط محققین و مدرسینی از داخل و خارج کشور آموزش دیده و در نهایت مدرک بین المللی اخذ می کنند.

آموزش و ترویج یافته ها در سطح ملی و بین المللی

وی با اشاره به هدف پژوهشگاه رویان در راستای "آموزش و ترویج یافته ها در سطح ملی و بین المللی" تصریح کرد: اگرچه ما در پژوهشگاه رویان کاملا به اصل رازداری علمی و مالکیت فکری پایبندیم، با این حال سعی می کنیم تمامی تجربیات و یافته های خود را در قالب کارگاهها و دوره های آموزشی کوتاه و بلند مدت در اختیار متقاضیان قرار داده و تا حد امکان در جهت توسعه و ارتقای سطح فکری و علمی جامعه تاثیرگذار باشیم.

معاون  آموزشی پژوهشگاه رویان در خاتمه از برگزاری سالانه کنگره بین المللی رویان به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای آموزشی و پژوهشی در کشور یاد کرد و گفت: نوزدهمین دوره این کنگره با حضور محققان شاخص و شناخته شده داخل و خارج  کشور در شهریور ماه 97 برگزار می شود.

 

گفتگو: گلاره کاویان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا