درمان آلزایمر و پارکینسون با سلول های بنیادی

تیمی از پزشکان در شهر ژنگ ژو واقع در کشور چین در حال تدارک دیدن مقدمات نخستین عمل جراحی ویژه ای هستند که قرار است در آن سلول های بنیادی جنینی به مغز یک بیمار مبتلا به آلزایمر تزریق شود. این عمل برای نخستین بار در جهان صورت گرفته و پزشکان نسبت به بهبود شرایط مغزی این بیمار اظهار امیدواری کرده اند.

همچنین تیمی از چشم پزشکان در همین شهر در صدد استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم شبکیه چشم یک بیمار نابینا هستند. این دو عمل مهم پزشکی و موفقیت آن ها می تواند نقش مهمی در آینده درمان بیماری ها به کمک سلول های بنیادی داشته باشد.

از سوی دیگر پزشکان استرالیائی چندی پیش نسبت به استفاده از سلول های بنیادی برای درمان پارکینسون اقدام کردند که در آن از سلول های استخراج شده از تخمک استفاده شده است که دغدغه های مرتبط با اخلاقی بودن این روش درمانی را مرتفع کرده است. سلول های بنیادی در حقیقت مانند سلول هایی فاقد برنامه ریزی هستند که می توانند خود را با برخی بافت ها و اندام ها تطبیق داده و آن ها را ترمیم کنند. در حال حاضر یکی از بهترین روش های اخذ سلول های بنیادی، استفاده از سلول های بند ناف جنین بوده که می توان آن ها را جایگزین انواع سلول های مختلف در اندام های متعددی کرد. بیماری پارکینسون به طور عمده با از بین رفتن سلول ها و بافت های عصبی در لایه های مغزی و به ویژه منطقه موسوم به basal ganglia به وجود می آید. آسیب های وارد شده در این بخش به معنی صدمه دیدن پایانه های عصبی بوده توانائی کنترل حرکات ماهیچه ها در بدن بیماران مختل شده و قدرت حرکت از آن ها سلب می شود.

از سوی دیگر در مورد یک نوع بیماری خاص بینائی به نام  دژنراسیون ماکولا macular degeneration ، بخش مخاطی رنگدانه های شبکیه در پشت چشم آسیب دیده و سلول های گیرنده نور از بین می روند. استفاده از سلول های بنیادی جنینی می تواند موجب بازسازی این بافت های تخریب شده شود و سلول های جدیدی در شبکیه به وجود آمده و به این ترتیب امید بازگشت بینائی و بهبود عملکرد این بخش وجود دارد.

البته این روش درمانی مورد تائید همه متخصصان نبوده و برخی از پزشکان از جمله جنی لورینگ متخصص بیولوژی سلول های بنیادی در موسسه پژوهشی اسکریپس واقع در کالیفرنیا اعتقاد دارند که انتخاب نوع سلول های استفاده شده برای درمان بیماری های فوق،نمی تواند منجر به کسب نتیجه ای کاملا مطلوب شود. از سوی دیگر تیم پزشکان چینی با نظرات فوق موافق نبوده و اعتقاد دارند این روش درمانی می تواند منجر به کسب نتیجه مطلوب شود. در همین رابطه کی ژو از پژوهشگران آکادمی علوم چین و متخصص سلول های بنیادی در این رابطه گفت: ما برای انجام این روش درمانی به مدت چهار سال بر روی حیوانات مختلفی مانند میمون ها آزمایش کرده و نتایج بسیار مطلوبی به دست آوردیم.

البته باید خاطر نشان کرد که هنوز نوع عملکرد روش های درمانی فوق تائید نشده و در صورت موفقیت آمیز بودن این روش ها، شاهد ظهور استانداردهای نوینی در درمان بیماری های فوق خواهیم بود.