نتایج امیدوار کننده سلول درمانی برای بیماران پیوند کلیه در رویان

 رضا مقدس علی در گفت وگو با ایرنا افزود:براساس نتایج مناسب به دست آمده در مدل حیوانی، کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول های بنیادی مزانشمیی برای نارساسی مزمن کلیه در انسان درحال انجام است.سلول درمانی از روش هایی است که سال ها پیش پس از طی مراحل تحقیقاتی وارد چرخه درمان بیماری ها شده است. در ایران نیز نتایج تحقیقات گسترده در مورد کاربردهای درمانی سلول های بنیادی در سال های اخیر به خوبی نمایان شده است به گونه ای که از این روش برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.

وی بیان کرد: طرح تحقیقاتی نارسایی مزمن کلیه بر روی میمون در مجله سایتوتراپی مورد پذیرش قرار گرفته و به زودی برروی سایت این مجله علمی قرار می گیرد.
مقدس علی به انجام فعالیت های تحقیقاتی درخصوص استفاده از سلولهای بنیادی مزانشیمی در نارسایی های حاد کلیه، گفت: محققان این مجموعه با این کار تحقیقاتی نشان داند که سلول های بنیادی مزانشیمی می تواند از پیشرفت نارسایی حاد جلوگیری کند و همچنین اثرات مطلوب برای جلوگیری از تبدیل این نارسایی از حاد به مزمن داشته باشد.

 بهره گیری از سلول های بنیادی در افزایش بقای پیوندکلیه
مسوول گروه تحقیقاتی کلیه پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان به کاربرد سلول های بنبادی در موضوع ایمونولوژی پیوند کلیه اشاره کرد و گفت: در صدد هستیم با استفاده از سلول های بنیادی بتوانیم مصرف داروهای مهار کننده و سرکوب کننده سیستم ایمنی را کاهش داده و بقای پیوند کلیه را افزایش دهیم.
مقدس علی گفت: کسانی که پیوند کلیه انجام می دهند نیازمند دریافت داروهای مهار کننده سیستم ایمنی هستند که این داروها دارای عوارض زیاد و کاهش آنها به سلامت بیشتر بیماران کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه این افراد مستعد ابتلا به عفونت ها و دفع پیوند هستند، اظهار کرد: بقای این چنین پیوندهای امکان دارد پایین باشد و ما با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی قصد داریم اولا مصرف داروهای مهار کنترل کننده سیستم ایمنی را کم و از طرف دیگر بقا پیوند کلیه را در دراز مدت افزایش دهیم.
مقدس علی بیان با اشاره به اینکه فاز مطالعاتی این طرح انجام شده است، گفت: هماهنگی با مراکز تحقیقات، آموزشی بیمارستان ها و پزشکان انجام گرفته تا این طرح تحقیقاتی را امسال آغاز کنیم.
سلولهای بنیادی از لحاظ منشا به دو دسته عمده سلول های بنیادی جنینی و بزرگسالان تقسیم می شوند. از مهمترین سلولهای بنیادی بزرگسالان که امروزه توجه اکثر محققان را به خود جلب کرده است می توان به سلولهای بنیادی مزانشیم اشاره کرد. سلولهای بنیادی مزانشیم در ترمیم بافت هایی با منشاء مزانشیمی مثل استخوان، غضروف، ماهیچه، تاندون و چربی شرکت می کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا