روز جهانی کوهستان

به دنبال بزرگداشت سال بین المللی کوهها در سال (2002) مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه 2003 روز 11 دسامبر (20 آذر) را بعنوان روز جهانی کوهستان تعیین و از سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دعوت کرد تا مسئولیت هماهنگی این روز در سطح جهان را بر عهده بگیرد. فائو هر سال با تعیین یک موضوع، از کشور های کوهستانی و اعضای مشارکت برای کوهها (MP ) دعوت می نماید تا با اجرای آیین های ویژه نظیر گرد همایی و … اجرای برنامه های کوهنوردی در بزرگداشت این روز و تاکید هر چه بیشتر بر اهمیت و نقش کوهستان بکوشند.

نماد روز جهانی کوهستان شامل سه مثلث متساوی الاضلاع بر روی یک خط افقی است. مثلث سمت چپ یک الماس آبی رنگ در بالا دارد و نشان از یخ و برف در قله کوه و لزوم توجه به گرمایش زمین و حفظ برفهای کوهستان دارد. مثلث میانه دایره نارنجی دارد که نشان دهنده منابع طبیعی محیط کوهستان است که به طور مداوم از داخل کوه ها استخراج می شوند و مثلث سمت راست یک مثلث سبز کوچک در پایه دارد که نشان دهنده سرسبزی و محصولاتی است که در دامنه کوه ها رشد می کنند.

کوهستان، اقلیم فرصت آفرین است

از جنبه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، طبیعی، گردشگری و حتی نظامی اگر بخواهیم به کوه و کوهستان توجه کنیم، در خواهیم یافت که منطقه کوهستان، همچون منطقه بیابان، می تواند توان افزایی های فراوانی را برای مردم و کشور به ارمغان آورد.

برای همین، توجه به کوهستان و حفظ اقلیم آن، یکی از مهم ترین وظایف ساکنان و رهگذران بوده که در چشم اندازهای توسعه پایدار نیز به آن توجه ویژه ای می شود. فائو اعتقاد دارد که ترویج محصولات کوهستانی و جهانی شدن آن ها، این فرصت را به تولید کنندگان کوهستانی می دهد که محصولاتی مانند قهوه، کاکائو، عسل، گیاهان دارویی و ادویه جات را با کیفیت بالاتر عرضه کنند.

گر چه کشاورزی در مناطق کوهستانی، نمی تواند با حجم و ارزش مالی کشاورزی در دشت ها رقابت کند، اما می تواند بر روی محصولات با ارزش و با کیفیت برای تقویت اقتصاد محلی تمرکز داشته باشد.

کوهستان و روز جهانی کوهستان، فرصت مناسبی برای برجسته کردن نقش جوامع کوهستانی در حفاظت از تنوع زیستی با تولید انواع مختلف محصولات و ارائه خدمات و کالاهایی حیاتی برای همه انسان ها است. بنابراین، صنعتی به نام صنعت کوهستان، در سال های نه چندان دور، یکی از کسب و کار های سبز (Green Business) برای شمار زیادی از انسان ها خواهد بود.

این فرصت در مناطق کوهستانی متنوع کشور که در همه استان ها با توجه به قابلیت های طبیعی و اقلیمی پراکنده شده است، عاملی مهم برای تقویت اقتصاد ملی و همچنین رشد کارآفرینی های مولد خواهد بود که همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، برخی از کشورهای جهان از این موهبت الهی برخوردار نیستند و این فرصت را باید همچون گردشگری روستایی و گردشگری دریایی، قدر بدانیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا