راه حلی جدید برای کاهش سر و صدای داخل کابین هواپیما

اگر چه این مسئله به سبک سازی هواپیماها بدون آسیب رساندن به مقاومت آن ها کمک می کند اما باعث عملکرد ضعیف آن ها در جلوگیری از ورود سر و صدا به داخل هواپیما می شود. این مسئله باعث شد تا محققان دانشگاه های کارلینای شمالی و ام آی تی دست به تولید غشایی بزنند تا این عملکرد ضعیف را تقویت کنند.

این غشا از لاستیکی ساخته شده که ضخامتش از 1 میلی متر کم تر است و روی یک طرف بال چسبانده می شود و باعث می شود تا امواج صوتی پس از برخورد با آن به جای ورود به داخل کابین بازتاب داده شوند. گفتنی است این غشا برای بازتاب دادن امواج صوتی با فرکانس های کوتاه (مثل سر و صدای ایجاد شده توسط موتور هواپیما )مناسب تر است. پس از آزمایش های مختلف مشخص شد امواج صوتی دمپ شده  100 تا 1000 مرتبه بیش تر از حالتی هستند که از این لاستیک ها در بال هواپیما استفاده نشود.

در صورت استفاده از این غشا وزن هواپیما در حدود 6 درصد افزایش می یابد که در مقایسه با استفاده از دمپرهای صوتی عادی بسیار سبک تر به حساب می آید. به گفته محققان تولید این غشا بسیار ارزان بوده و می توان آن را از هر موادی که اثر منفی روی یکپارچگی پنل ندارد تهیه و تولید کرد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا