جستجوی منابع زمین گرمایی با کمک ماهواره ها

آژانس فضایی اروپا و آژانس انرژی تجدیدپذیر بین‌المللی ابزار آنلاینی را ایجاد کرده است که اجازه می‌دهد مکان منابع زمین گرمایی مشخص شود.

منابع انرژی زمین گرمایی مانند چشمه‌های آب گرم و مواد مذاب معمولا در مکان‌های چالش برانگیز لجستیکی واقع شده است. در حال حاضر داده‌های گرانشی جمع‌آوری شده توسط ماهوارهGOCE ویژگی‌هایی از موقعیت‌های منابع بالقوه مانند پوسته نازک، فعالیت مواد مذاب و مناطق فرو رانش را مشخص می‌کند. پدیده فرورانش، باعث ایجاد زمین لرزه و آتشفشانی در طول محل فرورانش این ورقه درون گوشته می‌شود که شباهت بسیاری به بخش تحتانی کمربند حامل است. فرورانش کامل یک ورقه زمانی حدود 300 میلیون سال زمان می‌برد. حرکت صفحات تکتونیکی اصلی‌ترین دلیل بروز زمین لرزه‌ها و آتشفشانی‌های زمین است، دلیل حرکت این صفحات سنگینی بیش از حد این قطعات است که در مناطق فرورانش باعث فرو بلعیده شدن صفحه به داخل زمین می‌شود. بنابراین هر چیزی که بر رفتار این قطعات تأثیرگذار باشد، بر زمین لرزه و آتشفشانی هم تأثیر خواهد داشت.

انرژی زمین گرمایی، نوعی انرژی است که از درون پوسته زمین به صورت حرارت محسوس منشاء گرفته و به وسیله هدایت مولکولی به سطح زمین می‌رسد. این حرارت ممکن است از طریق انتقال مولکولی و به کمک سنگ‌های جامد به سطح زمین انتقال یابد و یا این که از طریق گرم شدن آب‌های زیر زمینی و حرکت آنها به سطح زمین برسد. مهمترین کانون تشکیل منابع انرژی درون گرمایی زمین مربوط به مناطق فعال آتشفشانی است، ولی با این وجود باید دانست که همیشه گرمای سنگ‌های جامد اعماق زمین و یا آب‌های زیرزمینی به فعالیت‌های آتشفشانی بستگی ندارد.

بررسی‌های زمین و مطالعات لرزه‌نگاری برای تعیین موقعیت منابع، نیامند این است که با استفاده از داده‌های به دست آمده از ماهواره GOCE پالایش و بازبینی شود. داده‌های به دست آمده از این ماهواره برای تهیه دو نقشه استفاده شده است که نقشه گرانش هوای آزاد شامل اطلاعات ویژگی‌های زمین شناسی است و نقشه ناهنجاری‌های گرانشی، تفاوت در ضخامت پوسته زمین را مشخص می‌کند. درواقع داده‌های ترکیبی بر روی نقشه‌ها، ویژگی‌های زمین‌شناسی مرتبط با منابع زمین گرمایی را نشان می‌دهد.

ابزار جدید از داده‌های به دست آمده از ماهواره GOCE قبل از پایان یافتن سوخت آن استفاده می‌کند که این نشان دهنده این است که این ماهواره در ماموریت‌های خود موفق عمل کرده است و. داده‌های به دست آمده از آن در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از چهار سال تهیه نقشه‌ گرانش زمین با جزئیات آن، سرانجام سوخت ماهواره به پایان رسید و این ماهواره به مأموریت خود خاتمه داد. ماهواره GOCE که از ماه مارس 2009، در پایین‌ترین مدار به دور زمین می‌گشت، سرانجام پس از چهار سال مأموریت خود را برای تعیین گرانش زمین و جریانات پایدار اقیانوسی به پایان رساند.

 دستگاه ثقل سنجی(وسیله اندازه گیری سه بعدی گرانش زمین) که در این ماهواره تعبیه شده بود دقیق‌ترین ثقل سنج موجود در فضا بود که تغییرات گرانش زمین را با دقت بی‌سابقه‌ای اندازه‌گیری می‌کرد. نتیجه این مأموریت مدل منحصر به فردی از سطح ژئوئید است که اساساً شکل جهانی ایده آلی از اقیانوس‌ها را ارائه کرده است. این مدل جهت اندازه‌گیری‌های دقیق جریانات اقیانوسی و تغییرات سطح آبها بسیار حائز اهمیت است. اطلاعات این ماهواره در عرصه‌های مختلف مانند نقشه‌برداری‌های اقیانوسی، زلزله‌شناسی و آتشفشان‌شناسی کاربرد داشته‌اند.

به گفته هنینگ وستر( Henning Wuester ) مدیر دانش آژانس انرژی تجدیدپذیر بین‌المللی این نقشه‌ها برای ایجاد کسب و کارهای جدید در حوزه منابع زمین گرمایی بسیار کارا هستند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا