تولید نوعی کربن بسیار مستحکم و کشسان

تیمی از دانشمندان انستیتو کارنگی موفق به تولید نوع بسیار مستحکم و البته بسیار سبکی از کربن شده اند که دو ویژگی مهم دارد: این کربن جدید خاصیت کشسانی داشته و در عین حال رسانای جریان برق هم به شمار می آید.

چنین ماده ای آن هم با برخورداری از چنین ویژگیهای منحصربفردی، کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف از جمله ساخت سیستمهای هوانوردی و تولید انواع تجهیزات سبک و سنگین نظامی دارد.

کربن عنصری محسوب می شود که به واسطه ساختار ویژه ای که دارد در صنایع زیادی کاربرد پیدا کرده است.

در حال حاضر کربن در طیف گسترده ای از تولیدات به کار گرفته می شود. الماسهای شفاف و بسیار مستحکم  و گرافیت کدر که در روغنهای صنعتی و تولید مداد کاربرد اساسی دارند صرفا با استفاده از کربن تولید می شوند.

دانشمندان انستیتو کارنگی آمریکا با همکاری همتایانشان در دانشگاه یانشان چین اقدام به فشرده سازی و حرارت دادن فرمی از از کربن موسوم به «کربن شیشه ای» کرده و به نتیجه جالبی دست یافته اند. آنها در این آزمایش کربن مورد نظر را حدود 250 هزار بار فشرده تر کرده و تا 1800 درجه فارنهایت هم حرارت دادند تا در نهایت کربن مورد نظر یعنی ساختاری بسیار مستحکم و در عین حال کشسان را تولید کنند.

جزئیات کامل این نوآوری در نشریه Science Advances منتشر شده است.

کربنی که به این ترتیب تولید شده ترکیبی از موتیفهای پیوندی الماس شکل و گرافیت گونه است که در واقع ویژگی هر دوی آنها را در خود دارد.

به طور کلی دانشمندان همواره به دنبال سخت ترین موادی هستند که وزن بسیار اندکی هم داشته باشد و حالا یک ویژگی مهم دیگر یعنی کشسان بودن نیز در این کربن جدید دیده می شود.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : phys.org

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا