ساخت نخستین ابر تلسکوپ جهان آغاز شد

قطر آیینه اصلی این ابر تلسکوپ که تلسکوپ بسیار بزرگ (ELT) نام دارد، 39 متر است. این تلسکوپ از نوع تطبیقی بوده و توانایی اصلاح تلاطم جوی (atmospheric turbulence) را دارد.

مراسم آغاز ساخت تلسکوپ ELT در شمال شیلی، نزدیک سایت تلسکوپ غول پیکر آینده و بر فراز قله 3046 متری  Cerro Armazones برگزار شد. در این مراسم، تیم دی زیوو، مدیرکل رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) و میشله باچلت، رئیس جمهور شیلی حضور داشتند.

تیم دی زیوو (Tim DE Zeeuw) درمورد ساخت این تلسکوپ گفت: با تلسکوپ ELT، کشفیاتی صورت خواهند گرفت که امروز حتی قابل تصور هم نیستند. این تلسکوپ قطعا الهام بخش مردم زیادی در سراسر جهان خواهد بود که در مورد علم، فناوری و کائنات فکر می کنند. این پروژه منافع زیادی برای اعضای ESO ، شیلی و سایر کشورهای جهان به همراه خواهد داشت.

تلسکوپ ELT توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO)، همکاری بین المللی مورد حمایت شورای علوم و فناوری بریتانیا (STFC)، ساخته می شود. دانشمندان دانشگاه آکسفورد نقش کلیدی در این پروژه ایفا کرده و مسئول طراحی و ساخت اسپکتروگراف (spectrograph) هستند.

(تصویر: ESO)

این اسپکتروگراف، هارمونی (HARMONI) نام داشته و ابزاری برای تهیه همزمان 4000 تصویر در رنگ های متفاوت است. ابزار مرئی و نزدیک مادون قرمز از اپتیک تطبیقی تلسکوپ برای تهیه تصاویر بسیار شارپ و واضح استفاده می کند.

ابزار هارمونی دانشمندان را قادر می سازد تا تصویر بسیار دقیقی از شکل گیری و تکامل اجرام در کائنات تهیه کنند. در عین حال، امکان مشاهده سیارات در منظومه شمسی و ستارگان در کهکشان راه شیری و کهکشان های مجاور با عمق و دقت بی سابقه با این ابزار فراهم می شود.

نیرانجان تاته، محقق ارشد هارمونی و استاد اخترفیزیک در دپارتمان فیزیک دانشگاه آکسفورد گفت: برای من، تلسکوپ ELT یک جهش بسیار بزرگ محسوب شده و بدان معناست که می توانیم از این تلسکوپ برای کشفیات جدید در مورد کائنات استفاده کنیم.

تلسکوپ ELT در سال 2024 تکمیل خواهد شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: phys.org

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا