گزارش خبرگزاری سینا از حوزه فناوری‌های نرم، صنایع خلاق، نخبگان در هفته گذشته؛
تأکید وزیر علوم و معاون فناوری و نوآوری بر ظرفیت‌های فناورانه کشور/ کودکانِ رها شده‌ در فضای مجازی

 

 

 

تاکید بر نقشِ پارک‌های علم و فناوری در توسعه نوآوری زیست بوم، برگزاری نمایشگاه  دستاوردهای فناورانه پارک‌های علم و فناوری کشور در حوزه محیط زیست،  انتقاد از جامعه پژوهشی در استفاده از هوش مصنوعی به عنوان مرجع پژوهش و بررسی نقش خانواده‌ها درآگاهی بخشی کوکان و نوجوانان در فضای مجازی و ضرورت آموزش هوش مصنوعی به عموم مردم، ادامه بررسی مشکلات نخبگان در گفتگوی اختصاصی با برخی افراد نخبه، از مهمترین اخبار حوزه فناوری‌های نرم، صنایع خلاق، نخبگان در هفته گذشته بود.

 

به گزارش خبرگزاری سینا، دکتر عبدالحسین بهرامی،  رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری سینا، بر نقشِ پارک‌های علم و فناوری در توسعه فناوری‌های متناسب در جهت رفع نیازهای زیست هموطنان در نقاط مختلف کشور تاکید کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری یک بازوی مهم و اجرایی برای مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی به شمار می‌روند که در تعامل مستمر با معاونت علمی می‌توانند به‌هم رسانی خوبی از مجموع فعالیت‌ها داشته باشند. پارک‌های علم و فناوری اگر به روز آمد شدن خود فکر می‌کنند باید بتوانند از ظرفیت‌هایی که در جهت تولید دانش بنیان به خصوص در بحث رسوب جریان فناوری و نوآوری موجود است؛ بهره مناسب در جهت اهداف خود ببرند و در جهت توسعه آنها برآیند.

 

دکتر عبدالحسین بهرامی، رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

 

بازدید وزیر علوم و معاون فنوری و نوآوری از دستاوردهای فناورانه در حوزه محیط زیست

در ادامه روند اهمیت توجه به پارک‌های علم و فناوری در هفته گذشته نمایشگاه دستاوردهای فناورانه پارک‌های علم و فناوری کشور در حوزه محیط زیست، در خانه ملت برگزار شد و حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمد نبی شهیکی‌تاش، معاون فناوری وزارت علوم، از این نمایشگاه بازدید کردند و در جریان تازه‌ترین نوآوری‌ها و دستاوردهای محیط‌زیستی پژوهشگران کشور قرار گرفتند. دکتر محمد نبی شهیکی‌تاش، معاون فناوری وزارت علوم، با اشاره به فعالیت حدود ۲۳۰ شرکت فناور در پارک‌ها در حوزه محیط زیست گفت: این ظرفیت قابل توجه می‌تواند نقش مهمی در حل مسائل زیست‌محیطی ایفا کند.

 

نمایشگاه فناوری‌های زیست‌محیطی پارک‌های علم و فناوری

 

حضور شرکت‌های فناور منتخب در خانه ملت

در این نمایشگاه سه واحد فناور منتخب پارک علم و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در نمایشگاه توانمندی‌های پژوهشی و فناوری محیط زیست در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند. این شرکت‌ها شامل «زیست بنیان فرآیند نیوساد» با طرح مکمل به‌سوزی دیزل، «بهینه فرایند آزما» با موضوع خدمات کالیبراسیون به سامانه‌های سنجش آلودگی‌های زیست‌محیطی و «پارس آب فناوران» با ارائه روش‌های مؤثر تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی، آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

تاکید بر نقشِ پارک‌های علم و فناوری در توسعه نوآوری زیست بوم

هوش مصنوعی ابزاری برای تنبلی جامعه علمی شده است

نمایشگاه فناوری‌های سبز پارک‌های علم و فناوری در خانه ملت برگزار شد

در بدنه دولت اجازه ماندگاری به نخبگان داده نمی‌شود

فضای مجازی ابزاری در فرایند کشف و خلق است

 

موضوع استفاده از هوش مصنوعی با توجه به محدودیت‌های داده در نگارش پروژه‌های یکی از مهمترین موضوعاتی است که همواره مطرح است. سید علی موسوی، مدرس هوش مصنوعی، محقق پسادکتری دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا،  بر آموزش هوش مصنوعی به عنوان یکی از ابزارهای موجود در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌بی‌تی که به صورت رایگان در اختیارعموم قرار گرفته اغلب دچار خطا در پایش داده هستند ومتاسفانه همین خطا به عنوان اطلاعات دست اول در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. بر همین اساس به اعتقاد من، هوش مصنوعی ابزاری برای تنبلی جامعه علمی و پژوهشی شده است و این روش برای فعالیت‌های پژوهشی به هیچ عنوان مورد تایید نیست و نیاز به بازنگری در پژوهش‌هایی دارد که به خصوص در موضوعات حساس ارائه می‌شود.

 

حدیث لزر غلامی

حدیث لزرغلامی نویسنده، شاعر، هنرمند و پژوهشگر حوزه تخیل و هوش‌مصنوعی دانش‌آموخته‌ روزنامه‌نگاری، پژوهش هنر و مدیریت است که بیش از پنجاه جلد کتاب در حوزه‌های خردسال، کودک و بزرگسال به رشته تحریر درآورده است، گفت: همواره آموزش را یک روایت زنده دیده‌ام؛ داستانی که درآن کودک باید بتواند خودش را کشف و روایت کند و دوباره بیافریند. از همین رو فضای مجازی و هوش مصنوعی، اگر به‌درستی با آن مواجه شویم، می‌تواند به این روایت کمک کند، نه صرفاً به‌عنوان ابزار، بلکه به‌عنوان همراهی در فرایند کشف و خلق.

 

کودکانِ رها شده‌ در فضای مجازی

این نویسنده در پاسخ به این سئوال که آیا فضای مجازی نقش مخرب در تعلیم و تربیت کودکان دارد؛ گفت: اگر بدون پشتوانه و راهبری وارد این فضا شویم، بی‌تردید می‌تواند مخرب باشد. کودکانی را دیده‌ام که در فضای مجازی رها شده‌اند، بی‌هیچ راهنما یا گفت‌وگویی مؤثر. در مقابل، کودکانی را نیز دیده‌ام که در کارگاه‌های کوچکی که در حاشیه شهر برگزار کردیم، با هم بازی دیجیتال طراحی کردند، از ربات‌ها پرسش‌های فلسفی پرسیدند، و نقاشی‌هایی کشیدند که از دل آن‌ها داستان‌های اخلاقی و عاطفی متولد شد.

آسیب زمانی رخ می‌دهد که ما صرفاً ناظر باشیم. اما اگر به‌جای نظاره، همراهی و طراحی را انتخاب کنیم، فضای مجازی می‌تواند به میدان بازی اندیشه و تخیل بدل شود. برای کودکان، باید جهان دیجیتال نیز همچون دنیای واقعی معنا پیدا کند و این وظیفه والدین، مربیان و تسهیل‌گران است، نه صرفاً الگوریتم‌ها.

 

برای در ایران ماندن باید با بوروکراسی اداری جنگید

در ادامه روند بررسی مشکلات نخبگان توسط خبرگزاری سینا، علی طهانی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: حضور نخبگان در بدنه دولت به سختی امکان پذیر است و متاسفانه اجازه ماندگاری و پیشرفت به آنها داده نمی‌شود‌ و عملا جای رشد برای نخبگان باقی نمی‌ماند.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: تجربه شخصی خودِ من حکایت از نوعی رقابت دارد و در مقابل نوآوری جامعه نخبگانی مقاومت می‌کنند. به عنوان مثال بنده ۴ سال برای جذب در دانشگاه به عنوان عضو هیات علمی جنگیدم. این در حالی است که بسیاری از نخبگان وقتی به نتیجه نمی‌رسند، ترجیح به مهاجرت می‌دهند و ایران را ترک می‌کنند. بنابراین برای در ایران ماندن باید با بدنه دولت و با بوروکراسی اداری جنگید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا