تلاش روسیه جهت تکمیل پروژه پایگاه فضائی Vostochny

پایگاه فضائی ووستوچنی Vostochny که در حال حاضر مراحل ساخت و ساز و عملیات اجرائی آن در مناطق شرق دور آمور در حال اجرا است ، برای روسیه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا این کشور فاقد پایگاه مطالعات فضائی غیر نظامی بوده و تمامی پایگاه های فضائی فعلی این کشور دارای کاربری دوگانه نظامی – فضائی هستند . 
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  روز گذشته در جریان برنامه پرسش و پاسخ عمومی سالیانه خود ضمن بیان مساله فوق ، بر اهمیت بسیار زیاد این مرکز در حال ساخت تاکید کرده و افزود : " پایگاه فضائی بایکونور که بسیاری از فعالیت های فضائی روسیه از طریق آن انجام می شود در کشور دیگری قرار دارد . این پایگاه در خاک قزاقستان واقع شده است . "
گفتنی است در حال حاضر روسیه از چندین مرکز فعالیت های فضائی  بهره برداری می کند که عبارتند از : پایگاه فضائی بایکونور در بخش مرکزی قزاقستان ، پایگاه فضائی پلستسک  Plesetsk در جنوب منطقه آستاراخان Astrakhan و پایگاه یاسنی Yasny در جنوب غربی منطقه اورال Urals . 
در این میان پایگاه فضائی بایکونور دارای اهمیتی تاریخی در فعالیت های فضائی روسیه محسوب می شود . یوری گاگارین با استفاده از فضاپیمای Vostok در بهار ( 12 آپریل ) سال 1961 میلادی از این مرکز فضائی به ماموریت اعزام شده و تا کنون بیش از یک هزار و 500 فضاپیما و راکت ماهواره بر در طول تاریخ فعالیت پایگاه فضائی  بایکونور ، از این محل به ماموریت اعزام شده اند . 
عملیات ساخت پایگاه فضائی جدید روسیه با نام ووستوچنی Vostochny  ( که در زبان روسی به معنی خاوری یا شرقی است ) ، در منطقه آمور پیگیری شده و مقامات روسی اعلام کرده اند این پروژه تا پایان سال جاری میلادی به اتمام خواهد رسید . 
بر اساس اطلاعات رسمی اعلام شده ، نخستین سکوهای پرتاب این مرکز فضائی برای پرتاب راکت های سبک و متوسط استفاده خواهد شد .  از سوی دیگر عملیات ساخت سکوهای پرتاب راکت های سنگین و فوق سنگینی که ماموریت های راکت های ماهواره بر انگارا را بر عهده خواهد گرفت تا سال 2018 به پایان می رسد . 
پس از این روسیه در نظر دارد به تدریج و طی چهار سال ، راکت های نسل جدید انگارا را جایگزین راکت های قدیمی تر پروتون کرده و بر اساس پیش بینی های انجام شده توسط سازمان فضائی روسیه ، پایگاه فضائی ووستوچنی Vostochny توانائی اجرا و اعزام تمامی ماموریت های فضائی توسط راکت های مختلف ماهواره بر و فضاپیماهای گوناگون را خواهد داشت . 
بر این اساس پیش بینی می شود این مرکز فضائی تا سال 2020 قادر به استفاده از تمامی ظرفیت های خود برای انجام ماموریت های فضائی باشد . 
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا