از مرواریدهای سفید بیشتر مراقبت کنیم!

روز جهانی سلامت دهان و دندان

در کنگره جهانی دندانپزشکی (AWDC) 2007 دبی، فدراسیون جهانی دندانپزشکی با هدف افزایش آگاهی جهانی نسبت به موضوع سلامت دهان و دندان، تاریخ 20 مارس را به عنوان روز جهانی سلامت دهان و دندان نامگذاری کرد. انجمن های ملی دندانپزشکی در 130 کشور جهان، برنامه های ویژه ای برای این روز در نظر می گیرند.

چگونه سلامت دهان و دندان را حفظ کنیم؟

سلامت دهان و دندان به معنای توانایی جویدن، چشیدن، بلعیدن، صحبت کردن و خندیدن بدون تحمل هرگونه درد فیزیکی است. آمارهای جهانی نشان می دهند، بیش از 90 درصد مردم جهان در طول عمر خود از بیماری های دهان و دندان رنج می برند.

بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، پوکی استخوان و دیابت با سلامت دهان و دندان در ارتباط هستند. اما رعایت عادات بهداشتی، پرهیز از فاکتورهای خطرساز، بررسی منظم وضعیت دندان ها از سنین پایین، تضمین کننده سلامت دهان و دندان در دوران سالمندی هستند.

مسواک زدن: یکی از اصلی ترین عادات بهداشت فردی، مسواک زدن است. مدت زمان مسواک زدن اغلب افراد 45 تا 70 ثانیه است، اما زمان توصیه شده از سوی آکادمی دندانپزشکی عمومی 120 تا 180 ثانیه است.

پرهیز از فاکتورهای خطرساز: سیگار و قلیان کشیدن، مصرف الکل، رژیم های غذایی ناسالم از جمله مصرف نوشیدنی های قندی، تهدید جدی برای سلامت دهان و دندان محسوب می شوند. پرهیز از این فاکتورهای خطر می تواند از بروز بیماری های قلبی، سکته، دیابت و سرطان پیشگیری کند.

مراجعه منظم به دندانپزشک: بررسی منظم وضعیت دندان ها می تواند به پیشگیری از بیماری لثه و بیماری های مرتبط از جمله بیماری های قلبی و سکته، خطر از دست دادن دندان ها، هالیتوسیس (بوی بد دهان)، کاهش هزینه های سنگین دندانپزشکی کمک کرده و داشتن دندان هایی سالم و لبخندی زیبا را تضمین کند.

سلامت دهان و دندان مهمتر از داشتن لبخند زیبا: مردم باید به این درک برسند که اهمیت سلامت دهان و دندان، بسیار بیشتر از رسیدگی به ظاهر دندان و داشتن دندان هایی سفید و درخشان (اما ناسالم) است.

دید و بازدیدهای عید نوروز و سلامت دندان ها

با توجه به تعدد دید و بازدیدهای عید نوروز، در مصرف شیرینی، شکلات و آجیل زیاده روی نکنید. مسواک و نخ دندان را به همراه داشته باشید و درصورتیکه امکان مسواک زدن ندارید، از میوه هایی مانند سیب استفاده کنید؛ این کار به پاک کردن نسبی مواد چسبنده از روی دندان ها کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهند، شکلات شیری بدلیل دارا بودن شکر و شیر، بیشتر از شکلات تلخ منجر به پوسیدگی دندان می شود. کاکائو خالص حاوی پلی فنول است که میزان باکتری های دهان را محدود می کند؛ با این حال، شکلات های تلخ نیز باید در حد اعتدال مصرف شوند.

از شکستن آجیل های سخت از جمله پسته، بادام و فندق با دندان جدا خودداری کنید؛ این کار باعث لق شدن یا شکستن دندان می شود.

نکته پایانی اینکه حتما آدرس نزدیک ترین کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی را برای موارد اضطراری در اختیار داشته باشید.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: bluevalleysmiles / worldoralhealthday

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا