سنتز و شناسایی یک مایع یونی جدید و بررسی رفتار کاتالیزوری آن در واکنش تهیه کربنات‌های حلقوی از دی اکسید کربن

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: دی اکسید کربن یکی از گاز‌های گلخانه‌ای است که امواج حرارتی و فروسرخ ناشی از نور خورشید را جذب خود می‌کند و در افزایش دمای اتمسفر نقش مهمی دارد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، معصومه طاهری مهر اظهار داشت: افزایش مداوم دی اکسید کربن، اثر گلخانه‌ای را که منجر به گرم شدن کره زمین می‌شود تشدید می‌کند و دانشمندان به دنبال روش‌هایی برای کاهش انتشار دی اکسید کربن هستند و یکی از این راه‌ها استفاده از دی اکسید کربن به عنوان منبع کربن برای تولید مواد شیمیایی و سوخت است.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: برای استفاده از دی اکسید کربن به عنوان منبع کربن برای تولید مواد شیمیایی و سوخت، ترکیبات شیمیایی به نام کاتالیزور مورد نیاز است که در سال‌های اخیر در این زمینه پیشرفت‌های شایانی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: تحقیقات در جهت استفاده از کاتالیزور‌های سازگار با محیط زیست در فرایند تبدیل دی اکسید کربن به ترکیبات مفید در ایران و جهان رو به افزایش است و در گروه شیمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تحقیقاتی در زمینه تولید کاتالیزور‌های بر پایه مایعات یونی دوستدار محیط زیست انجام گرفته است. این کاتالیزور‌ها برای تبدیل دی اکسید کربن و اپوکسید‌ها به ترکیبات کربنات آلی (کربنات‌های حلقوی) که کاربرد‌های فراوانی در صنایع شیمیایی، پزشکی و دارویی دارند مورد استفاده قرار گرفته و نتایج رضایت بخشی به‌دست آمده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا