هنر کار صدها کتاب را انجام میدهد

رئیس جمهور با تاکید بر حمایت های دولتی در زمینه رشد فرهنگی کشور و استفاده از قالب هنر خطاب به مسئولین فارس اظهار داشت: هنر کار صدها کتاب را انجام میدهد و کارهای بزرگی باید به دست شما انجام شود و دولت نیز همه حمایت خود را برای اعتلای فرهنگی فارس و قرار گرفتن آن در قله انجام خواهد داد.

به گزارش سینا پرس فارس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، شب گذشته در مراسم یادروز حافظ شیرازی که در جوار آرامگاه این شاعر بلندآوازه برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم در کنار اهالی فرهنگ، شاعران و ادیبان گفت: تجلیل از مقام شاعری که سال‌ها پس از فقدانش، شعر او همچنان بیان حال ماست، برای همه فرهنگ‌دوستان و اهالی هنر و ادب ضروری است.

رئیسی با اشاره به اینکه هیچ شاعری نتوانسته است اثرگذاری نظیر حافظ شیرازی داشته باشد و هیچ کتابی همانند دیوان حافظ نتوانسته در کنار قرآن در همه خانه ها جای بگیرد، گفت: گویا حافظ زنده است وحیات دارد و هر لحظه با ما سخن میگوید.

وی با تجلیل از مقام حافظ شیرازی و تقدیر از شعرخوانی زیبای شعرای فارس در این رویداد افزود: شخص مقام معظم رهبری که شاعر و شعر دوست هستند همواره نقش مهمی در انگیزه بخشی به شعرا برای سرودن اشعار ارزشمند داشتند و بنده نیز تاکید دارم اینگونه نشست ها با حضور اهالی ادب بسیار برگزار شود.

حافظ از حقیقت دین پیرایه زدایی کرد

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آیه شریفه «ن و القلم و ما یسترون» اظهار کرد: آن قلمی مد نظر این آیه است که بیان آن قلم سعادت انسان را بخواهد و برای چگونه زیستن انسان و کمال انسان قلم بزند و هر قلمی نمی تواند مورد قسم پروردگار باشد و مصداق کامل این قلم، قلم حافظ است که نه تنها در عصر خودش بلکه در همه عصرها و زمانها اثرگذار بوده و هست.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه حافظ به خوبی توانسته است از حقیقت دین یعنی عشق و عرفان پیرایه زدایی کند و همه میتوانند خود را در اشعار او ببینند، خاطر نشان کرد: وضعیت پریشان انسان معاصر را میتوان با اشعار حافظ به آرامش تبدیل کرد، لذا لازم است حافظ شناسان و فرهیختگان به معرفی شخص حافظ بسنده نکرده و مضامین بلند فکری او و پیام‌ های انسان ساز و نشاط آفرین اشعار او را به مخاطب جوان منتقل نمایند.

فارس در قله فرهنگ و ادب

آیت الله رئیسی با اشاره به تخت جمشید به عنوان نماد تمدن ایرانی و حافظیه به عنوان جلوه گاه ارتباط ناگسستنی فرهنگ پارسی و فرهنگ اسلامی و شاهچراغ به عنوان قله افتخارات فارس، تاکید کرد: استان فارس با این دارایی ها باید مهد فرهنگ و ادب و الهام بخش برای کشور و دنیا باشد و این موضوع الزاماتی دارد که لازم است مورد توجه جدی قرار بگیرد.

هنر کار صدها کتاب را انجام میدهد

وی با تاکید برحمایت های دولتی درزمینه رشد فرهنگی کشور و استفاده از قالب هنر خطاب به مسئولین فارس اظهار داشت: هنر کار صدها کتاب را انجام میدهد و کارهای بزرگی باید به دست شما انجام شود و دولت نیز همه حمایت خود را برای اعتلای فرهنگی فارس و قرار گرفتن آن در قله انجام خواهد داد.

رئیس جمهور اشاره ای نیز به الواح بازگردانده شده از امریکا کرد و گفت: چرا این الواح در ایران و با حضور کارشناسان داخلی بازخوانی نشود؟ امیدوارم سایر الواح نیز به زودی وارد ایران شود.

تاکید بر هیات امنایی شدن اداره اماکن میراثی

آیت الله رئیسی با تاکید بر لزوم نگاهداشت میراث به جای مانده از گذشتگان افزود: با هیات امنایی کردن اداره امکان میراث فرهنگی می توان از ظرفیت حکما، شعرا و هنرمندان برای اداره انها استفاده کرد و به این ترتیب به ترویج بیشتر مضامین بلند حافظ و سعدی و دیگر مفاخرایران کمک کرد.

وی همچنین از مسئولین مربوطه خواست با حمایت از موسسات مردمی فعال در حوزه فرهنگی و میراثی، مشوق خوبی برای آنها باشند تا بتوانند جلوه های ادب و هنر ایرانیان را به تصویر بکشند.

رئیس جمهور که پیش از مراسم یادروز حافظ از نمایشگاه صنایع دستی استان نیز در جوار آرامگاه حافظ بازدید کرده بود با تقدیر از آثار فاخر ارائه شده در این نمایشگاه اظهار داشت این آثار نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه خواهان دارد لذا مسئولین با ایجاد بازار دائمی در اماکن میراثی به رشد این هنرمندان که بخشی از آنان بانوان هستند کمک نمایند و این حمایت می تواند مایه تشویق هنرمندان صنایع دستی باشد.

حمایت ویژه دولت از فارس

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: شعار دولت مردمی عدالت فرهنگی بوده است و آمار و ارقام گواهی می دهد که حمایت از فرهنگ‌ و هنر مورد پشتیبانی قرار گرفته است.

محمدمهدی اسماعیلی اظهار داشت: به زودی 30 میلیارد تومان در اختیار شورای فرهنگ عمومی فارس قرار می گیرد که برای همه استان هایی که سند مهندسی فرهنگی در آن رونمایی شده است، این اتفاق به تدریج شکل می گیرد.

اسماعیلی اضافه کرد: دیپلماسی فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی در حال اجراست و هفته های فرهنگی در کشور های مختلف برگزار شده است و مرزهای فرهنگی ایران بزرگتر از مرزهای جغرافیایی است و همه جا صحبت از فرهنگ و نمدن اصیل ایرانی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برای انجمن های مختلف میزان یک میلیارد تومان در نظر گرفته شد و خبر جدید اینکه برای انجمن های ادبی همین میزان در نظر گرفته می شود.

وی اظهار کرد: استان فارس و شیراز مورد افتخار ماست و صاحبان فرهنگ و هنر فارس پیشتاز هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا