کتاب حافظ، اوراقی از حیات و هستی است

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سلسله نشست های هفته فرهنگی هنری بزرگداشت حافظ گفت: کتاب حافظ، فقط یک کتاب نیست، اوراقی از حیات و هستی است، از آن جهت که تصویرگر دل آدمی است و او از آتش درونی خویش سخن به میان می آورد.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، محمود شالویی در سلسله نشست های هفته فرهنگی هنری بزرگداشت حافظ که با حضور اندیشمندان ادبی و فرهنگی هندوستان در جوار آرامگاه لِسانُ‌الْغِیْب شیرازی برپا گردید، با بیان اینکه کتاب حافظ، فقط یک کتاب نیست، اوراقی از حیات و هستی است، از آن جهت که تصویرگر دل آدمی است و او از آتش درونی خویش سخن به میان می آورد، گفت: حافظ دل سوختگی خویش را با قلم و جوهر میخواست بیان کند و آن را در مقابل دیده مخاطب قرار دهد و کتاب حافظ ابراز وجود و حضور است در عالم مادی، اما نه برای ماندن بلکه برای بالا رفتن می باشد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: او میخواهد انچه به فراموشی سپرده شده به یکباره طی کند و می خواهد هر ادمی حرکتی به سوی اسمان بیابد و راهی به سوی منزلگاه دوست پیدا کند. انچه بشر را به هیجان اورده غفلت است، اما اگر آگاهی یابد، نمیخواست بی پرده ای هیچ جوششی داشته باشد ولی چون در این پرده واقع شد و در تکاپو و تلاش واقع شدبه آگاهی رسید.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در باره حافظ بیش از تبیین، نیاز به تفکر است چرا که آنچه تاکنون درباره وی آورده شده برداشت آدمیان است و هرکس به اندازه فهمش از وی برداشت می کند و برای فهم بهتر او، نیاز به این است تا به جای پرداختن به عبارات روزمره و تکراری و برداشت از زوایای شعری و ادبی او و غوطه ور شدن در اشعار و ادب، به عالم قلب و دل او نفوذ کرد.

شالویی در پایان خاطر نشان ساخت: باید در حافظ، تامل و تفکر کرد، باید از او بخواهیم ک این راه را به ما نشان دهد، دیگر نمیتوان حافظ بود، او بود و یکی بود و ویژگی های منحصر خود را داشت و هیچکس نمیتواند حافظ باشد؛ هرکسی می تواند خودش باشد و وجود همین حافظ کافی است تا راه گم نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا