عنوان برتری طرح جهش تولید در دیمزارها برای جهاد کشاورزی فارس

در مراسمی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سالن اجتماعات این ستاد برگزار گردید از منتخبین این طرح ملی در سال زراعی گذشته تقدیر شد. از بین ۲۱ استان مجری طرح، استان فارس به عنوان دومین استان منتخب معرفی و از رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان تجلیل شد.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان پور رئیس این سازمان در حاشیه برگزاری مراسم مذکور با اذعان به اینکه طرح ملی جهش تولید در دیمزارها از سه سال پیش به پیشنهاد ستاد اجرایی فرمان امام و با موافقت مقام معظم رهبری در کشور آغاز شده و برای اولین سال در استان فارس به اجرا در آمد، گفت: با اجرای این طرح در دیمزارهای تحت پوشش در این استان، افزايش عملكرد تولید از پنج تا 33 درصد را شاهد بودیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای طرح مذکور در 16 شهرستان استان فارس منجر به افزایش درآمد تقريبي 450 ميليارد توماني براي ديمكاران شده است، بیان کرد: تغيير رژيم كشت خصوصا در گياهان دارويي نظير خاكشير با عنايت به قيمت مناسب اين محصولات در مجموع سبب بهبود معيشت كشاورزان شده كه يكي از اهداف مد نظر در اين طرح است؛ از سویی دیگر توسعه كشت مكانيزه در اراضي ديم و كاهش مصرف بذر در نهايت كاهش هزينه هاي توليد را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه حضور پُر رنگ كارشناسان در مزارع ديم استان فارس و ارائه توصيه هاي فني در ارتباط با محصول رضايت بهره برداران را در بر داشته است، اظهار کرد: پشتيباني ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) از طرح بسيار مثبت ارزيابي و باعث دلگرمي بهره برداران مزارع ديم خيز این استان شده است.

دهقان پور؛ ارائه تسهيلات كم بهره و پرداخت يارانه جهت خريد اداوات مورد نياز، تامين بذرمال، كودهاي ريز مغذي، كودهاي پايه و اسيدهاي آمينه و تامين سموم مورد نياز به منظور كنترل علف هاي هرز، آفات و بيماري ها، تامين اعتبارات لازم جهت برگزاري كارگاه هاي آموزشی و مزارع الگويي و نمايشي، پرداخت كمک هزينه بيمه مزارع و به كارگيري كارشناسان براي اجرا و نظارت را از نقاط قوت این طرح دانست.

این مقام مسئول؛ درصد رعایت تناوب، میانگین درصد عملکرد محصولات، وسعت مدیریت طرح، درصد تحقق پوشش بیمه محصولات، درصد اجرای حفظ بقایای گیاهی و درصد اجرای کشت عمود بر جهت شیب را از شاخص های مورد ارزیابی عملکرد استان ها عنوان کرد.

به گفته وی؛ درصد اجرای کشت مستقیم بدون شخم، درصد اجرای آیش زرد به سبز، درصد احداث پایگاه های نوآوری، جذب تسهیلات ادوات و درصد افزایش خرید گندم نسبت به سال قبل نیز از دیگر ویژگی های فنی مورد نظر برای انتخاب استان های برتر در طرح جهش تولید در دیمزارها بوده است.

دهقان پور توضیح داد: به عنوان نمونه استان فارس در شاخص حفظ 30 درصدی بقایای گیاهی موفق به اجرای حدود 3.5 برابری تعهدات، در شاخص اجرای کشت عمود بر جهت شیب موفق به اجرای 2.7 برابری تعهدات و در شاخص اجرای آیش زرد به سبز موفق به افزایش 4 درصدی در انجام تعهدات شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ضمن تقدیر از تلاش ها و همکاری های تمامی کشاورزان دیمکار طرف قرارداد در این طرح، گفت: کسب این موفقیت ارزشمند در راستای اعتلای استان و بخش کشاورزی را به تمامی بهره برداران، مجریان طرح، کارشناسان و ذی مدخلان تبریک می گویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا