هنر در ارتقاء شاخص های حفاظت از محیط زیست نقش موثری ایفا کرده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در آیین پایانی نخستین جشنواره عکس هنر شیراز اظهار داشت: هنر جایگاهی متعالی در حفاظت محیط زیست دارد و با بهره گیری از ابزارهای هنر می توان بسیاری از شاخص های حفاظت از محیط زیست را ارتقا داد.

به گزارش سینا پرس فارس، عطا پورشیرزاد در این جشنواره اظهار داشت: ما شاهد برپایی پویش هایی از جمله دوربین بجای تفنگ،‌ و شکارت را جاودانه کن در سالهای مختلف بودیم، این پویش ها ‌ تلاشی است برای دعوت از شکارچیان، تا به جای تفریح با چکاندن ماشه و گرفتن جان حیوانات، از آنها عکاسی کنند یا اینکه با دوربین به جای سلاح، زیبایی های طبیعت را بیشتر و بهتر ببینند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: کشته شدن حیوانات نادر و کمیاب توسط شکارچیان غیرمجاز یکی از خبرهای جنجال برانگیز رسانه ها و شبکه های اجتماعی است. خبری دردناک که نه تنها فعالان عرصه محیط زیست، بلکه عموم مردم را نیز به واکنش وا می دارد.

پورشیرزاد ادامه داد: معمولا عکس های حیوانات شکار شده در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند و کاربران این شبکه ها نسبت به آنها عکس العمل های تندی نشان می دهند. در برابر این عملکرد شکارچیان، هم سازمان محیط زیست و هم فعالان این عرصه دائم در حال هشدار دادن و نهی کردن هستند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد فرهنگ سازی خوبی توسط عکاسان و فعالان رسانه در این عرصه رقم خورده است، فعالان محیط زیست از تلاش در این زمینه خسته نشده و هر روز در صدد اجرای راهکاری خلاقانه‌تر هستند تا برای حفظ محیط زیست بیش از پیش شاهد فرهنگ سازی باشیم.

این مقام مسوول بر لزوم افزایش آموزش های عکاسی و تولید محتوای رسانه تاکید کرد و گفت: برگزاری دوره های آموزش رایگان عکاسی می تواند عاملی برای تهیه عکس های بهتر باشد و انگیزه عکاسی را بیشتر کند.

وی با بیان اینکه مقوله محیط زیست در دنیا و ایران دچار چالش هایی مانند تغییر اقلیم، کم آبی و آلودگی هوا و… شده است، افزود: حضور شما هنرمندان در این برهه حساس بسیار اثرگذار و ارزشمند است. امیدواریم این مراودات مستدام باشد و این جشنواره سرآغازی بر همکاری های مستمر باشد.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین عنوان کرد: در محیط زیست فارس سوژه‌های زیبایی برای به تصویر کشیدن و هشدار دادن به مردم وجود دارد که نگاه هنرمندان را می طلبد.

دبیر نخستین جشنواره عکس هنر شیراز میز در این مراسم گفت: در پس زمینه این جشنواره از چند ماه پیش تلاشی آغاز شد که در بخش تک عکس و مجموعه عکس داوری انجام شد.

محمود معصومی دبیر نخستین جشنواره عکس هنر شیراز با اعلام اینکه بیش از دوهزار عکس به جشنواره رسید، افزود: ارسال آثار از اول تا پایان خرداد امسال انجام گرفت که در این مراسم سه نفر برگزیده بخش تک عکس و سه نفر برگزیده در مجموعه عکس معرفی و جوایز خود را دریافت می‌کنند.

معصومی از برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده نخستین جشنواره عکس هنر شیراز در مهرماه ١۴٠٢ خبرداد و گفت: برای سال جدید و دوره بعدی جشنواره هم موسسه آموزش عالی هنر شیراز و اداره کل محیط زیست فارس جشنواره را حمایت خواهند کرد.

معصومی با اشاره به اینکه ترکیب شرکت کننده ها در نخستین دوره ٧٠ درصد دانشجویی و بقیه به طور آزاد بود، افزود: از سراسر ایران آثاری داشتیم و استقبال از سوی هنرمندان بالا بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا