رشد دو برابری خرید تضمینی گندم فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در حال حاضر بیش از 998 هزار تن از محصول گندم کشاورزان این استان تحویل مراکز خرید دولتی شده که این مقدار در سال گذشته 497 هزار تن بوده است و رشد دو برابری را نشان می دهد.

به گزارش سینا پرس فارس، مجتبی دهقان پور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس عصر امروز 22 مردادماه در یک نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: گوشزد و انتقال سریع مسائل در حوزه های مختلف کشاورزی استان می تواند از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری کند و امیدواریم با کمک فعالان رسانه ای بتوانیم شاهد توسعه متوازن و پایدار کشاورزی استان باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه استان فارس 6 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد و سهم 12 درصدی در تولید غذا را به خود اختصاص داده است، به تشریح وضعیت توسعه ای بخش کشاورزی استان پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 998 هزار تن از محصول گندم کشاورزان این استان تحویل مراکز خرید دولتی شده که این مقدار در سال گذشته 497 هزار تن بوده است و رشد دو برابری را نشان می دهد.

دهقان پور با اشاره به اینکه فارس اولین استان در ورود به طرح جهش تولید در دیمزارها بوده بیان داشت: در سالی که گذشت این طرح توسط این سازمان در سطح 243 هزار هکتار به مرحله اجرا در آمده که این سطح زیر کشت بالاترین میزان سطح کشت در کشور و بیش از سطح تعهدات استان بوده است.  

وی ضرورت افزایش تولید در واحد سطح را مورد توجه قرار داد و گفت: میزان تولید گندم در اراضی دیم از 300 کیلوگرم به یک هزار و 300 کیلوگرم در هر هکتار در سال جاری رسیده است.

او با بیان اینکه بخشی از افزایش عملکرد مزارع دیم استان فارس ناشی از بارندگی های خوب در استان بوده است، اضافه کرد: بخش قابل توجه دیگر از این بهبود تولید نیز ناشی از بحث های بهزراعی، آموزش های ترویجی، استفاده از کودهای بذرمال و غیره بوده است که مؤثر واقع شده است.

دهقان پور اظهار داشت: طرح توسعه گلخانه های این استان در سال گذشته با تحقق ۱۵۴ درصدی سهمیه ابلاغی و توسعه 200 هکتاری به بیش از 300 هکتار با پیشرفت فیزیکی بالای 65 درصدی رسیده که موفق به کسب رتبه نخست در تحقق برنامه ابلاغی توسعه کشت های متراکم و کنترل شده گلخانه ای کشور شده است و در صورت بر طرف شدن محدودیت هایی که در تسهیلات روبرو هستیم شاهد تحول شگرفی در توسعه گلخانه ای استان خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت رفع تداخلات ارضی به منظور تثبیت مالکیت اشخاص و صدور اسناد اراضی کشاورزی به نام کشاورزان و حفظ کاربری این اراضی، از ارتقاء جایگاه استان در رفع تداخلات ارضی از رتبه 31 به رتبه 18 در کشور و رتبه سوم کشور به لحاظ تعداد پلاک بررسی شده خبر داد و گفت: از میزان 300 هزار هکتار اراضی که رفع تداخل صورت گرفته، 12 درصد آن بین سالهای 1394 تا 1400 و 57 درصد آن در سال 1401 و 31 درصد مابقی نیز در پنج ماه نخست امسال انجام شده است که نشان دهنده رشد شتابان این طرح در دو سال اخیر در استان است.

دهقان پور از شروع به کار مجدد دو واحد پرورش مرغ مادر تخم گذار به چرخه تولید و پیش بینی میزان تولید بیش از 3 میلیون قطعه جوجه یک روزه از اواخر شهریورماه آتی با توجه به پتانسیل های ایجاد شده خبر داد و گفت: در حوزه دام و دامپروری اقداماتی جهت بهبود ضریب تبدیل علوفه و نهاده دامی به گوشت نیز انجام شده است.

وی در پایان به افزایش سهم اعتبار پروژه های زیربنایی «آب» و «خاک» و اقدامات مناسب صورت گرفته در این حوزه ها به ویژه توسعه گلخانه ها اشاره کرد و گفت: سهم اعتباری این پروژه ها با توجه به حمایت‌های استانی از این طرحها، نسبت به دو سال گذشته رشد 63 و 48 درصدی داشته است.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا