ساخت جوهرهای رسانا با استفاده از نانو ذرات مس در ایران

به گزارش دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجری طرح تحقیقاتی 'تولید جوهر رسانا با نانو ذرات مس' گفت: جوهرهای رسانا نسل جدیدی از جوهرها هستند که کاربردهای فراوانی در سلول های خورشیدی، دیودهای ساطع کننده نور آلی، آنتن هایRFID و مدارهای الکترونیکی دارند.
'امیر رضوانی مقدم' ادامه داد: در تولید سنتی بردهای الکترونیکی پس از نشاندن مس روی تمام قسمت های فیبری برد، طرح و نقشه مدار با استفاده از «لتراست» و یا ماژیک ضد آب روی برد مسی رسم می شود و پس از انجام مرحله شستشو با اسید، قسمت های پوشانده شده با لتراست روی برد باقی مانده و به عنوان مدار الکترونیکی استفاده می شوند.
وی، افزایش میزان مصرف مس و زمان بر بودن را از جمله معایب تولید بردهای الکتریکی به شیوه سنتی دانست و خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل طرح 'ساخت جوهرهای رسانا' را به عنوان راهکاری نوین در این زمینه اجرایی کردیم.
رضوانی مقدم درباره جزئیات این طرح اظهار کرد: در این تحقیقات، ساخت جوهر رسانایی در دستور کار قرار گرفت که بر حسب تقاضا (on demand) روی برد الکترونیکی اعمال می شود و از لحاظ زمان ساخت و هزینه ساخت بردهای الکترونیکی بسیار کم تر و مقرون به صرفه تر است.
مجری طرح یکی از معضلات این نوع جوهرها را اکسید شدن نانوذرات مس موجود در آن عنوان کرد و یادآور شد: برای رفع این مشکل از روش های شیمیایی خاص جهت محافظت نانوذرات مس در برابر اکسیداسیون استفاده کردیم که مقاومت اکسیداسیون مس را به میزان زیادی بهبود داده و میزان اکسیژن موجود روی سطوح نانوذرات مس را به حداقل ممکن رساند.
این پروژه تحقیقاتی در قالب پایان نامه دوره کارشناسی ارشد امیر رضوانی مقدم در دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه امیرکبیر اجرایی شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا