برخی علائم کم آبی که ممکن است ندانید

کمبود آب بدن dehydration به معنای کاهش میزان آب موجود در بدن است. این اتفاق معمولاً در شرایطی رخ می‌ دهد که میزان مصرف آب بیشتر از میزان ترشح و انتقال آب در بدن است حدود دو سوم وزن بدن شما آب است. هر سلولی به آب نیاز دارد و این ماده اصلی در تمام مایعات بدن شما از جمله بزاق، خون، اشک، ادرار، عرق، مایع مفصلی و بسیاری موارد دیگر است. آب برای سلامت قلب، سلامت دستگاه گوارش (GI)، سلامت پوست، سلامت مغز و تقریباً هر چیز دیگری که با سلامتی مرتبط است، حیاتی است.

به گزارش سینا پرس فارس، به دلایل زیادی ممکن است کمبود آب بدن اتفاق بیفتد. رایج‌ترین آنها ننوشیدن آب کافی است. برخی از منابع از دست دادن آب عبارتند از تعریق بیش از حد، ادرار بیش از حد، تب، اسهال و استفراغ. اگر آب و مایعات کافی به بدن وارد نشود، مشکل کم‌ آبی یا دی‌هیدراته شدن به وجود می‌آید. برای کم آبی بدن، لازم نیست آب زیادی از دست بدهید؛ از دست دادن یک تا دو درصد از کل آب بدن، برای آسیب رساندن به عملکرد شناختی کافی است.

ممکن است با کم آبی فقط احساس تشنگی کنید، اما مراحل بعدی کم آبی می تواند منجر به از دست دادن هوشیاری شود. در اینجا برخی از علائم دیگر کم آبی وجود دارد که ممکن است برای شما ناآشنا باشد:

1. میل به شکر

هنگامی که در حالت دهیدراته ورزش می کنید، از گلیکوژن (کربوهیدرات های ذخیره شده) سریعتر استفاده می کنید و به سرعت ذخایر شما را کاهش می دهید. بنابراین، ممکن است برای جایگزینی ذخایر گلیکوژن هوس کربوهیدرات کنید.

2. پوست خشک

اگر به اندازه کافی آب نمی نوشید، ممکن است پوست شما سفت و کدر به نظر برسد. حتی ممکن است متوجه چین و چروک های اغراق آمیز صورت یا حلقه های تیره تر زیر چشم شوید.

یک آزمایش سریع برای پوست کم آب وجود دارد. پوست پشت دست خود را نیشگون بگیرید. وقتی رها می کنید باید فورا صاف شود.

3. بوی بد دهان

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا نفس شما صبح ها بوی بدی می دهد؟ مانند بسیاری از موارد بوی بد دهان، تنفس صبحگاهی نیز توسط باکتری ایجاد می شود. معمولاً بزاق زباله‌های موجود در دهان را که باکتری‌ها را جمع‌آوری می‌کنند می‌شوید، اما زمانی که می‌خوابید تولید بزاق کاهش می‌یابد. این بدان معناست که مبارزه با باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند برای دهان شما دشوارتر است. خشکی دهان در هر زمانی می تواند به باکتری ها اجازه رشد دهد. اگر دهانتان خشک است، آب بیشتری بنوشید.

4. لرز

به گفته لوگا پودستا، متخصص پزشکی ورزشی در کلینیک ارتوپدی Kerlan-Jobe در لس آنجلس، کالیفرنیا، ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما کم‌آبی بدن می‌تواند باعث لرز شود. این به این دلیل است که بدن شما شروع به محدود کردن جریان خون به پوست می کند. علاوه بر این، آب گرما را در خود نگه می دارد، بنابراین اگر دچار کم آبی شوید، تنظیم دمای بدن شما دشوارتر می شود، حتی زمانی که در یک محیط سرد نیستید.

5. تحریک پذیری

اگر احساس بداخلاقی می کنید، یک لیوان آب بنوشید و ممکن است خلق و خوی شما تغییر کند. اثرات عصبی کم آبی بدن می تواند باعث تحریک پذیری شود. مطالعه ای بر روی 52 بزرگسال اثرات هیدراتاسیون بر خلق و خو را بررسی کرد. کسانی که به طور معمول مصرف آب کم داشتند، زمانی که مصرف آب به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب افزایش می یافت، بهبود خلق و خوی خود را نشان دادند.

6. گرفتگی عضلات

وقتی بدن شما آب کافی دریافت نمی‌کند، گردش خون را کاهش می‌دهد که می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شما شود.

تغییرات سدیم و پتاسیم از طریق از دست دادن عرق نیز می تواند به گرفتگی کمک کند. گرفتگی عضلات می تواند بسیار دردناک باشد و باعث شود عضلات در لمس سخت تر شوند.

7. سردرد

کم آبی بدن می تواند به روش های مختلف باعث سردرد شود. کمبود آب بر سطح سروتونین بدن شما تأثیر می گذارد که می تواند باعث سردرد شود. رگ های خونی کوچک در مغز به سرعت به سطوح هیدراتاسیون پاسخ می دهند. این مکانیسم مرتبط با سردرد خماری است و می تواند دردهای مبهم و میگرن حاد ایجاد کند.

زمانیکه دچار سردرد شدید، یک یا دو لیوان آب بنوشید، ممکن است متوجه شوید که از بین می رود. همچنین می توانید میوه هایی با محتوای آب زیاد بخورید.

8. یبوست

طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، بدن شما برای حفظ حرکت در روده بزرگ به آب نیاز دارد. وقتی آب کافی دریافت نمی کنید، بدن شما با برداشت مایعات بیشتر از مدفوع جبران می کند و دفع آن را سخت تر و دشوارتر می کند. با این حال، شایان ذکر است که نوشیدن آب بیشتر در زمانی که به اندازه کافی هیدراته شده اید، لزوماً یبوست ناشی از عوامل دیگر، مانند داروهایی که مصرف می کنید، شرایط پزشکی، یا کمبود فیبر در رژیم غذایی، شما را تسکین نمی دهد.

9. ادرار تیره رنگ

یکی از نشانه های کم آبی ادرار زرد تیره است. وقتی کم آب هستید، کلیه‌ها که مواد زائد را فیلتر می‌کنند، به بدنتان می‌گویند که آب را در خود نگه دارد. این به این معنی است که شما آب کمتری در ادرار خود خواهید داشت و باعث می شود که ادرار با مواد زائد بیشتر متمرکز شود و در نتیجه تیره تر شود. اگر متوجه شدید ادرارتان تیره‌تر از حد معمول است، آب بیشتری بنوشید.

10. فشار خون پایین

در میان انبوه علائمی که نشان دهنده کم آبی بدن است، فشار خون پایین می تواند به ویژه خطرناک باشد. علائم فشار خون پایین مرتبط با کم آبی بدن می تواند شامل حالت تهوع، سرگیجه و تاری دید باشد. مهم است بدانید که این علائم ممکن است نشان دهنده کم آبی بدن باشد و باید دلایل دیگر هم بررسی شود.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: studyfinds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا