قدرت بالقوه شوخ طبعی در درمان افسردگی و اضطراب

ضرب المثل قدیمی “خنده بهترین دارو است”، ممکن است دقیق تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. یک بررسی جامع جدید از چندین مطالعه در مورد اثرات شوخ طبعی بر بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب نشان می دهد که گنجاندن کمدی و خنده در درمان می تواند ابزار قدرتمندی در مراقبت از سلامت روان باشد.

به گزارش سینا پرس فارس، این مطالعه گسترده بر روی طیف گسترده ای از درمان های یکپارچه، با تمرکز بر رویکردهای مبتنی بر شوخ طبعی مانند دلقک درمانی و یوگای خنده انجام شد. نتایج نشان داد که شوخ طبعی می تواند به طور قابل توجهی درمان موارد خفیف اضطراب و افسردگی را بهبود بخشد و این باور دیرینه را تأیید می کند که خنده واقعاً می تواند نوعی دارو باشد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) با تاکید بر ضرورت تقویت مراقبت از سلامت روان، اهمیت جستجوی راه‌های نوآورانه برای ارتقای احساسات مثبت مانند شادی، عزت نفس و رضایت کلی از زندگی را تقویت نموده است؛ شوخ طبعی می تواند نقش مهمی در دستیابی به این اهداف ایفا کند.

بنابراین گزارش، تیم تحقیقاتی چندین نوع قابل توجه درمان شوخ طبعی را برجسته کردند. به عنوان مثال، دلقک درمانی که شامل دلقک های پزشکی است که فضا را برای بیماران از طریق کمدی روشن می کنند، به طور گسترده ای مورد استقبال قرار گرفته است. نویسندگان مطالعه همچنین استفاده از یوگای خنده را مورد بحث قرار دادند، رویکردی که دکتر مدن کاتاریا در سال 1994 معرفی کرد. این یک شکل منحصر به فرد از یوگا است که خنده، تمرینات تنفسی و مدیتیشن را ادغام می کند و به تجهیزات یا امکانات خاصی نیاز ندارد.

این بررسی نشان داد که شوخ طبعی می تواند به طور قابل توجهی بر ادراک، نگرش، قضاوت و خلق و خوی تأثیر بگذارد. این تأثیر می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم سلامت جسمی و روانی فرد را بهبود بخشد. اگرچه اکثر مطالعات نشان داده اند که شوخ طبعی اثرات مثبتی دارد، اما برخی معتقدند که دوره های درمانی ممکن است برای منعکس کننده کامل این فواید بسیار کوتاه بوده باشد، که نشان دهنده نیاز به تحقیقات گسترده تر در این زمینه است.

با این حال، اجرای شوخ طبعی بدون چالش نیست. نگرش ها و دیدگاه های پرسنل پزشکی نسبت به شوخ طبعی با توجه به احتمال ایجاد اختلال در مراقبت منظم از بیمار می تواند یک مانع باشد. پیشنهاد می‌شود مشاوره با کادر پزشکی قبل از اجرای شوخ‌درمانی بتواند گامی مهم در جهت دستیابی به حداکثر مزایای این رویکرد باشد.

موفقیت آتی شوخ طبعی به مقرون به صرفه بودن و اثربخشی آن بستگی دارد. این مطالعه نشان می دهد که ادغام آن در سیستم مراقبت های بهداشتی ملی به ویژه برای گروه های خاص مانند سالمندان و بیماران سرطانی، می تواند استفاده از آن را ارتقا دهد.

این مطالعه همچنین پتانسیل فناوری برای تقویت دامنه درمان شوخ طبعی را برجسته کرد. در شرایطی که تعامل چهره به چهره محدود است، مانند همه‌گیری COVID-19 یا تنظیمات خاص بیمارستان، برنامه‌ها، ضبط‌های ویدیویی و راهنمایی زنده می‌توانند این محدودیت‌ها را جبران کنند و به ارائه شوخ طبعی به بیماران بیشتر کمک کنند.

این مطالعه با توصیه به این نتیجه می رسد که تحقیقات آینده باید در تلاش برای استفاده از تعاریف پذیرفته شده گسترده از شوخ طبعی و ابزارهای مؤثر برای ارزیابی تأثیر مداخلات شوخ طبعی باشد. بررسی اثرات نوروبیولوژیکی و تست های نشانگر آزمایشگاهی می تواند درک عمیق تری از تاثیر شوخ طبعی بر سلامت روان ارائه دهد.

به گزارش سینا پرس فارس، به طور خلاصه، این بررسی بر قدرت بالقوه شوخ طبعی در درمان افسردگی و اضطراب تاکید می کند. اگرچه چالش هایی برای اجرای شوخ طبعی وجود دارد و تحقیقات بیشتر ضروری است، خنده در واقع می تواند به عنوان یک دارو در مبارزه با این مسائل رایج سلامت روان عمل کند.

این یافته ها در مجله Brain and Behavior منتشر شده است.

مترجم: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا