استفاده از دندان مصنوعی می تواند باعث ذات الریه شود

پروتزهای مصنوعی می توانند بستری برای رشد میکروب هایی باشند که باعث ذات الریه می شوند.

به گزارش سیناپرس فارس، آیا از دست دادن دندان‌های شما می‌تواند منجر به یک وضعیت تنفسی بالقوه کشنده شود؟ اگرچه پروتز به بسیاری از افراد اجازه می دهد تا پس از از دست دادن دندان های خود زندگی عادی داشته باشند، یک مطالعه جدید هشدار می دهد که نیاز به دندان مصنوعی نیز ارتباط شگفت انگیزی با ذات الریه دارد.

التهاب دستگاه تنفسی تحتانی ناشی از پر شدن کیسه های هوا در ریه ها با چرک یا اشکال مختلف باکتری، ذات الریه یک بیماری جدی در هر سنی است. با این حال، عفونت ریه به طور نامتناسبی بر افراد مسن (65 سال به بالا) تأثیر می گذارد. جالب اینجاست که محققان بریتانیایی اکنون می گویند استفاده از دندان مصنوعی می تواند باعث این بیماری شود.

گروهی از محققان دانشگاه کاردیف، سواب های دهان، زبان و پروتز را از گروهی از بیماران بستری در بیمارستان که هم ذات الریه داشتند و هم از دندان مصنوعی استفاده می کردند، جمع آوری کردند. آنها این نمونه ها را با بیمارانی که از پروتز مصنوعی استفاده می کردند در مراکز پرستاری که به ذات الریه مبتلا نبودند، مقایسه نمودند.

دکتر جاش توئیگ، از محققان این مطالعه اظهار داشت: ما انتظار داشتیم تفاوتی را ببینیم، اما از دیدن 20 برابر تعداد باکتری‌های بالقوه عامل ذات‌الریه روی دندان‌های مصنوعی در افراد مبتلا به ذات‌الریه در مقایسه با افراد بدون آن شگفت‌زده شدیم.

این محققان تمام نمونه ها را در تلاش برای شناسایی فراوانی و انواع میکروب های موجود تجزیه و تحلیل کردند. به طور خاص، به دنبال میکروب‌هایی بودند که به طور بالقوه باعث ذات‌الریه می‌شوند و همچنین تفاوت‌های قابل توجهی بین دو گروه وجود داشت یا خیر.

دندان مصنوعی کثیف ، دلیل ذات الریه

دکتر توئیگ و تیمش ابراز کردند که دندان مصنوعی ممکن است در ایجاد پنومونی یا ذات الریه نقش داشته باشد. اگر افراد دندان‌های مصنوعی را به‌درستی تمیز نکنند، می‌توانند یک سطح ایده‌آل جدید برای استعمار میکروب‌های عامل بیماری ایجاد کنند. به این ترتیب، افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند ممکن است بزاق حاوی میکروب های مضر را به داخل ریه های خود تنفس کنند (استنشاق) که در نهایت منجر به ایجاد عفونت می شود.

با این حال، در حالی که این مطالعه یک ارتباط احتمالی را مشخص می‌کند، با اطمینان نمی توان اظهار داشت که افراد به دلیل استفاده از دندان مصنوعی به ذات‌الریه مبتلا شده‌اند. این فقط نشان می دهد که یک ارتباط در آنجا وجود دارد. دکتر توئیگ توضیح می‌دهد که این تحقیق گام اولیه‌ای در تلاش برای باز کردن این معما است که دقیقاً توالی رویدادها چیست.

دکتر توئیگ خاطر نشان کرد: تحقیقات ما نشان داده است که جوامع میکروبی بالقوه مضر روی دندان مصنوعی وجود دارد.بنابراین تمیز کردن کامل دندان مصنوعی مهم است.

بنابراین گزارش، محققان به افراد پیشنهاد می کنند : حتما به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنند و برای یادگیری بهترین راه ها جهت مراقبت از سلامت دهان خود وقت بگذارند. دکتر توئیگ می‌گوید در حالت ایده‌آل، افراد بیشتری نیز با انجام این کار از نیاز به استفاده از دندان مصنوعی در آینده اجتناب خواهند کرد.

این مطالعه در Journal of Medical Microbiology منتشر شده است.

مترجم: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا