یوتیوب، اضطراب و تنهایی را افزایش می دهد

رسانه‌های اجتماعی بارها خشم قانون‌گذاران، فعالان، والدین و کارشناسان علوم پزشکی را به دلیل مشکل‌ساز بودن برای میلیاردها کاربر خود در سراسر جهان برانگیخته است. کارشناسان مجموعه‌ای از مشکلات را با این پلتفرم‌های آنلاین بیش فعال از انتشار اطلاعات نادرست خطرناک و فعال کردن آزار و اذیت سایبری گرفته تا ایجاد مشکلات مربوط به تصویر بدن و قفل کردن کاربران با الگوریتم‌های اعتیادآور را مشخص کرده‌اند. یوتیوب نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات جدید اکنون ادعا می‌کند که کاربرانی که به YouTube مراجعه می‌کنند سطوح بالاتری از اضطراب، افسردگی و تنهایی را نشان می‌دهند.

به گزارش سینا پرس فارس، کارشناسان مؤسسه تحقیقات و پیشگیری از خودکشی استرالیا و دانشکده روانشناسی کاربردی در دانشگاه گریفیث یک ارزیابی عمیق انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که کاربران زیر 29 سال یا کسانی که از این پلتفرم با فرکانس بالاتر بازدید می کنند، بدترین آسیب های یوتیوب را متحمل می شوند. شایان ذکر است، تیمی که پشت این تحقیق قرار دارد، اشاره می‌کند که چگونه «روابط فرا اجتماعی» بین سازندگان یوتیوب و مخاطبانشان، علیرغم شروع با بهترین نیت، به آنها آسیب می‌زند.

این تیم از جنبش #StayHome #WithMe (SHWM)  مثال می‌زند که در اوج همه‌گیری COVID-19، زمانی که بسیاری از مردم با تنهایی دست و پنجه نرم می‌کردند و با شیوه زندگی در خانه‌ماندن کنار می‌آمدند، مورد توجه قرار گرفت. حتی اگر به عنوان یک عامل محافظ روانشناختی عمل کند، خطر کاهش تعاملات واقعی رو در رو با انسان را نیز به همراه دارد. اما این فقط کاربران نیستند که باید رابطه خود را با پلتفرم تماشای ویدیو “تثبیت” کنند.

دام های پلت فرم و پیوندهای فرا اجتماعی

این تیم می‌گوید که یوتیوب باید کارهای بیشتری انجام دهد، به‌ویژه وقتی صحبت از مدیریت محتوای حساسی مانند ویدیوهای مربوط به کمک و پیشگیری از خودکشی می‌شود. یک پیشنهاد کلیدی این است که الگوریتم باید به‌طور دقیق تنظیم شود تا چنین محتوایی را برای مشاهده پیشنهادی توصیه نکند، زیرا این امر می‌تواند کاربران را وارد بستری از محتوای مزاحم کند. پیشنهاد دیگر این است که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی باید برای نظارت و مداخله به موقع به کار گرفته شوند تا محتوای YouTube منجر به تشدید مشکلات تنهایی و اضطراب برای کاربران نشود.

این تحقیق که در مجله انفورماتیک منتشر شد، نشان میدهد: «قطع ارتباط ناشی از افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی با فقدان روابط انسانی عمیق و ارتباطات اجتماعی، به‌ویژه در جوانان مرتبط است». کارشناسان به دنبال این یافته ها پیشنهاد می کنند که کاربران به جای تکیه عمیق بر محتوای آنلاین یا سازندگان برای حمایت، باید به دنبال تعاملات اجتماعی واقعی برای حمایت از سلامت روان و مبارزه با تنهایی خود باشند.

محققان ایجاد یا حداقل آزمایش مفهومی “الگوریتم‌های مستقل از یوتیوب را با هدف شناسایی سوگیری و خطاهای توصیه‌ها و همچنین مداخلات متوسط ​​از طریق توصیه محتوای سالم و ایمن برای سلامت روان” پیشنهاد می‌کنند. این پروتکل الگوریتمی مستقل باید با کمک متخصصان سلامت روان ایجاد شود تا کاربران بالقوه در معرض خطر به سمت محتوای مناسب سلامت روان و سلامت روان هدایت شوند و نوع مناسبی از منابع در اختیار آنها باشد تا به دنبال حمایت واقعی باشند.

اولین تانگوی وحشتناک یوتیوب نیست

قابل ذکر است، مراجعه به یوتیوب برای مشاوره سلامت روانی یا جسمی بهترین ایده نیست و همین موضوع در چندین مقاله دانشگاهی گفته شده است. تحقیقات منتشر شده در ماه مارس در مجله PLOS نشان داد که سلامت روان ضعیف، اختلالات خوردن و مشکلات مربوط به تصویر بدن با الگوهای استفاده در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب مرتبط است. طبق یک نظرسنجی والدین که توسط The On Our Sleeves Movement for Children’s Mental Health انجام شده است، والدین کودکان زیر 18 سال احساس می کنند که سلامت روان بخش آنها به دلیل رسانه های اجتماعی آسیب دیده است.

در سپتامبر 2022، تحقیقات کالج قلب و عروق آمریکا گزارش داد که تعداد زیادی از ویدیوهای یوتیوب که چیزی به اهمیت حیاتی دستگاه دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت (ICD) را نشان می‌دهند، بر اساس استانداردهای پزشکی تثبیت‌شده کیفیت پایینی دارند. یک ماه قبل از آن، کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی در یک مقاله تحقیقاتی اعلام کرد که تقریبا یک سوم ویدیوهای یوتیوب که تب یونجه را پوشش می‌دهند، اطلاعات گمراه‌کننده‌ای ارائه می‌دهند و بیش از نیمی از مجموعه آزمایش جزئیات نادرستی در مورد رینیت آلرژیک ارائه می‌دهند. مقاله دیگری که در ژورنال جراحی پلاستیک و ترمیمی منتشر شده است، مشکل ویدیوهای یوتیوب را که اطلاعات بی کیفیتی در مورد مواد تزریقی زیبایی ارائه می دهند، برجسته می کند.

بنابراین گزارش، در حالی که پلتفرم هایی مانند یوتیوب نیاز به بهبود دارند، اجماع کارشناسان عمومی این است که کاربران باید در مورد کشف اطلاعات قابل اعتماد آموزش ببینند و همچنین باید در روابط خود با رسانه های اجتماعی تجدید نظر کنند. البته نکات مثبتی در سمت یوتیوب وجود دارد، اما اجازه دادن به آن به عنوان یک مرجع، بهترین راه پیش رو نیست.

مترجم: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا