تولید نژادهای دام مقاوم به خشکی

مرتضی رضایی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت امروز چهارشنبه(سوم شهریور)، در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار شد ضمن گرامیداشت این هفته گفت: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با قدمتی 80 ساله تنها موسسه صرفا پژوهشی در زمینه علوم دامی کشور است که مهمترین هدف آن دانش بنیان کردن فعالیت‌های مرتبط با حوزه دامپروری است.

وی افزود: علاوه بر این توسعه و ترویج نتایج حاصل از تحقیقات این موسسه در میان تولیدکنندگان محصولات دامی از جمله شیر، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و عسل از دیگر اهداف این موسسه است.

وی از فعالیت شش بخش تخصصی در این موسسه خبر داد و گفت: این بخش‌ها تحت عنوان تغذیه دام و طیور، ژنتیک و اصلاح نژاد، بیولوژی، مدیریت تولیدمثل، فرآورده‌های دامی و زنبور عسل کار خود را دنبال می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در 28 استان دارای شعبه است، خاطرنشان کرد: مجموعا 120 هیات علمی و 200 پژوهشگر غیر هیات علمی در این موسسه مشول فعالیت پژوهشی هستند.

رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور ادامه داد: فعالیت‌هایی که شعبات در استان‌های مختلف کشور انجام می‌دهند به شرایط اقلیمی آن منطقه وابسته است.

وی از تغییر رویکردی که اخیرا در این موسسه به وقوع پیوسته نام برد و اعلام کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تصمیم گرفته است تا با فاصله گرفتن از پژوهش صرف، اثربخشی، تجاری سازی و ترویج یافته‌های تحقیقاتی خود در میان بهره‌برداران و روستاییان کشور را دنبال کند.

رضایی اضافه کرد: بر همین اساس در سال گذشته اتفاقات خوبی در این موسسه رخ داد که منجر به ثبت 13 پیش قرارداد و دو قرارداد شد.

این مسئول ادامه داد: در زمینه ترویج نیز بیش از 30 عنوان یافته تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف که مورد نیاز بهره‌برداران بود در اختیار آنان قرار گرفت.

رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور با بیان اینکه رشد تولید مرغ در ایران بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: موضوعی که در زمینه تولید مرغ کشور وجود دارد وارداتی بودن برخی از نهاده‌هاست که در تلاشیم در راستای اقتصاد مقاومتی این نهاده‌ها را در داخل کشور تولید کنیم.

وی از رتبه هشتم ایران در تولید عسل خبر داد و گفت: در تمامی محصولات ذکر شده ایران جزو 10 کشور برتر جهان است اما با این وجود باید در تولید این محصولات همچنان به علم روز توجه کنیم چرا که با دانش فنی حاصل از پژوهش‌های موسسات تحقیقاتی می‎‌توان تا 30 درصد از هزینه‌های تولید این محصولات را کاهش داد.

این مسئول در ادامه به یکی دیگر از موفقیت‌های این موسسه اشاره و اعلام کرد: تولید خوراک دام از پسماندهای نیشکر یکی از موفقیت‌های این موسسه است چرا که با این دانش می‌توان یک میلیون تن خوراک دام از 100 هزار هکتار مزرعه نیشکر کشور تولید کرد.

وی با بیان اینکه ارزش غذایی این خوراک از کاه بسیار بیشتر است، افزود: خط تولید این کارخانه امسال در دزفول ساخته شد و در فاز اول سالانه چهار هزار تن خوراک تولید می‌شود که مهرماه افتتاح می‌شود.

رضایی اضافه کرد: در فاز بعدی این طرح میزان تولید به 100 هزار تن در سال خواهد رسید.

وی پرورش ملکه زنبور عسل اصلاح نژاد شده پس از 17 سال کار علمی بر روی 13 نسل از این زنبور را یکی دیگر از دستاوردهای موسسه تحقیقات علوم دامی کشور عنوان کرد و گفت: چهار صفت تولید عسل، ماندگاری در زمستان، کاهش رفتار تهاجمی و بچه دهی در این نژاد بهبود یافته است.

رضایی گفت: توسعه این طرح ادامه دارد و در همین راستا 450 فروند ملکه اصلاح نژاد شده با 150 کلونی برای تکثیر در اختیار بهترین پرورش دهندگان زنبور کشور گذاشته شده است.

این مسئول ادامه داد: با این اقدام در گام اول و در سال جاری بیش از شش هزار و 800 ملکه اصلاح نژاد شده در کشور تولید شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به اقدامات این موسسه برای مقابله با کاهش جمعیت دام سبک در تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های اخیر گفت: جایگزین کردن علوفه‌های کم آب بر از جمله سورگم که نسبت به شوری آب و خشکی زمین مقاوم بوده یکی از این اقدامات است.

 رضایی در پایان از برنامه جدی این موسسه برای تولید نژادهای دام مقاوم به خشکی خبر داد و گفت: با این اقدام نیز می‌توان از کاهش جمعیت دام سبک کشور به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی جلوگیری کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا