بررسی دلایل افزایش و کاهش قد کشورها

هر دوی زنان و مردان طی یک قرن گذشته قد بلندتر شده اند و مردان آلمانی و زنان اهل لتونی قدبلندتر از مابقی زنان و مردان دنیا هستند.

تحقیقات انجام شده که در مجله eLife منتشر شد، نشان می دهد در سال 1914 این سوئدی ها بودند که قدبلندترین مردم جهان بودند. از آن زمان تا کنون مردان هلندی در رتبه بندی قدبلندترین کشورهای دنیا با قد متوسط 182.5 سانتی متر از رده دوازدهم به رده اول صعود کرده اند.

زنان اهل لتونی هم از رده بیست و هشتم در سال 1914 به قدبلندترین زنان جهان طی یک قرن اخیر تبدیل شده اند و قد متوسط آن ها 169.8 سانتی متر است. در این بین، افزایش قابل توجه دیگر زنان کره جنوبی هستند که به طور متوسط بیش از 20 سانتی متر بلندتر شده اند و مردان ایرانی هم 16.5 سانتی متر قدبلندتر شده اند.

این مطالعه، قد متوسط مردان مردان و زنان 18 ساله را بین سال های 1914 و 2014 در 100 کشور دنیا مطالعه کرده است. کشورهای اروپایی بر نمودار قد سایه انداخته اند اما داده ها نشان می دهد که روندهای رشد در غرب ممکن است از بین برود.

در سمت دیگر نمودار، کوتاه قدترین مردان دنیا با قد متوسط 160 سانتی متر در تیمور شرقی هستند. قدکوتاه ترین زنان دنیا نیز مانند سال 1914 زنان اهل کشور گواتمالا هستند. یک زن 18 ساله گواتمالایی 150 سانتی متر قد دارد.

گرچه برخی تغییرات در قد مربوط به تفاوت های ژنتیکی است، تصور نمی شود که این عامل غالبی باشد. 

گرچه برخی تغییرات در قد مربوط به تفاوت های ژنتیکی است، تصور نمی شود که این عامل غالبی باشد. مجید عزتی، دانشمند رهبر این مطالعه از امپریال کالج لندن گفت: یک سوم این موضوع می تواند به دلیل ژن ها باشد اما این موضوع، تغییر با گذر زمان را توضیح نمی دهد.

ژن ها نمی توانند به این سرعت تغییر کنند و در سراسر دنیا هم آنچنان متغیر نیستند بنابراین تغییرات با گذر زمان در سراسر دنیا تا حد زیادی محیطی است. استانداردهای خوب مراقبت های بهداشتی و تغذیه به همراه سلامت و تغذیه مادر در طول بارداری عوامل کلیدی در تغییر قد زنان و مردان هستند.

تغذیه، توضیحی کلیدی برای این واقعیت است و گرچه طی یک قرن در تمامی کشورهای مورد مطالعه افزایش در قد را تجربه کرده اند، در برخی از کشورها مردم کوتاه تر شده اند. به گفته اسکندر مرادی از دانشگاه ساسکس، یک دلیل برای این کاهش در قد در قاره افریقا موقعیت اقتصادی این قاره در دهه 1980 است.

این دانشمند که در این مطالعه حضور داشت، معتقد است بحران های بهداشتی و غذایی پس از سیاست تغییر ساختار اقتصادی در بسیاری از کشورهای افریقایی موجب شد بسیاری از کودکان و نوجوان پتانسیل رشد قدی خود را بالفعل نکنند.

افراد قد بلند معمولا عمر طولانی تری دارند و در معرض خطر پایین تر ابتلا به بیماری های قلبی هستند اما شواهدی وجود دارد که این افراد بیشتر در معرض سرطان هایی مانند سرطان تخمدان و سرطان پستان پس از یائسگی هستند.

 

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا