محققان کشور بررسی کردند؛
تاب آور کردن زیرساخت های آب شرب کشور ضروری است

در یک مطالعه پژوهشی جدید، محققان کشور وضعیت تاب آوری زیرساخت های آب شرب کشور را از دیدگاه پدافند غیرعامل بررسی کرده اند.

به گزارش سیناپرس، آب، پایه اصلی خلقت موجودات زنده و مایه دوام حیات است و امکان توقف در مصرف آن وجود ندارد. به دلیل نقش محوری آب در زندگی کلیه موجودات است که نقش این عنصر حیاتی در قرآن کریم نیز مورد تأیید و تأکید خداوند متعال قرار گرفته و به آفرینش انسان از آب اشاره شده است.

افزایش رقابت های اقتصادی، رشد فزاینده جمعیت، نیاز روز افزون به مواد غذایی، مصرفی و انرژی و از طرفی توسعه شهرها و ابرشهرها، منابع حیاتی و زیست محیطی را مورد هجوم قرار داده و نسل آینده را با بحران های عظیم روبرو می کند. آب یکی از مهم ترین منابع حیاتی انسان و یکی از سه عنصر اصلی اکوسیستم است که بیش از سایر منابع حیاتی با بحران های جدی و کمبود روبرو است.

بنا بر نظر پژوهشگران، آب یکی از منابع مهم برای تکامل، پیشرفت، تبدیل و تغییر هر چیزی است. در گذر زمان، اکثر تمدن های بشری در اثر وجود منابع آبی در یک منطقه به وجود آمده اند و جنگ های بسیاری نیز برای به دست آوردن اقلیم های دارای منابع آبی اتفاق افتاده اند.به گزارش سیناپرس، از جهتی نیز آب شیرین قابل استفاد به گونه ای نامساوی در کره زمین تقسیم شده است و دسترسی به آب به صورت نابرابر بین جوامع و گروه های مختلف وجود دارد.

ایران با بارشی معادل یک سوم متوسط بارش دنیا و یک دوم متوسط بارش آسیا، در منطقه ای خشک و کم آب قرار دارد. به همین دلیل مسئله آب و منابع آبی در کشور ما، چنان مهم و استراتژیک است که ضرورت توجه بسیار جدی و راهبردی به آن را دوچندان ساخته است.

محققانی از دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشگاه صنعتی مالک اشتر این موضوع را مورد توجه ویژه قرار داده و در خصوص آن، پژوهشی را انجام داده اند.

آن ها در پژوهش خود، با استفاده از رویکرد پدافندغیرعامل، تاب‌آوری زیرساخت‌های آب شرب کشور را ارزیابی نموده اند.

در این پژوهش کاربردی، محققان از مرور ادبیات تحقیقاتی و اسناد بالادستی، انجام مصاحبه با نخبگان و نشست با خبرگان این حوزه بهره گرفته اند.

بر اساس تجزبه و تحلیل داده‌های این پژوهش، مشخص شد که مؤلفه مقاومت، بالاترین اثرگذاری را بر بعد تاب‌آوری زیرساخت‌های آب شرب کشور دارد و بعد از آن به ترتیب مولفه ترمیم، آمادگی و پایداری قرار می گیرند.

به گفته احمد آب پرور، پژوهشگر مدیریت راهبردی پدافند غیر عامل دانشگاه عالی دفاع ملی و دیگر همکارانش در این تحقیق، با توجه به اسناد بالادستی، منابع کتابخانه ای و سایر روش های به کارگرفته شده در این تحقیق، تعریف زیر به عنوان تعریف بومی تاب آوری ارائه می گردد: «تاب آوری عبارت است از توانایی تطبیق با شرایط و آمادگی، مقاومت، پایداری و بازیابی یا ترمیم سریع پس از اختلال ایجاد شده ناشی از تهدیدات یا مخاطرات موثر بر زیرساخت های حیاتی و حساس در شرایط اضطرار.

آن ها می گویند: زیرساخت های آبی کشور به عنوان یک زیرساخت حیاتی و حساس، نقشی بسیار مهم در زندگی روزمره جامعه ایفا می کنند. ایجاد اختلال و یا حذف کارکرد این زیرساخت ها، همواره یکی از اهداف دشمن بوده است و اساساً علی رغم تناقض با عهدنامه های بین المللی، کشورهای پیشرفته و قدرت های استعمارگر و سلطه جو دریافته اند که با حمله به عناصر حیاتی و حساس زیرساختی یک کشور، مانند زیرساخت های آب شرب، می توانند به طور چشمگیری توانایی استمرار خدمات کشور هدف را از بین ببرند.

بر این اساس، وجود چنین تهدیدی در کنار مخاطرات طبیعی نظیر زلزله، سیل، تغییر اقلیم و مواردی نظایر آن ها، ضرورت حصول اطمینان از کارکرد مناسب زیرساخت های آب شرب را در راستای کمینه سازی آسیب پذیری آن ها از طریق به کارگیری مولفه های تاب آوری، کاملا آشکار می سازد.

به گزارش سیناپرس، این یافته های علمی که توجه به آن ها بایستی برای محافظت از زیرساخت های آب شرب کشور مورد توجه ویژه قرار گیرد، در فصل نامه مطالعات دفاعی استراتژیکی وابسته به دانشگاه عالی دفاع ملی منتشر شده اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا