سقوط عمدی خودروی پرنده ناسا در آزمایش

به گزارش سیناپرس،با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان، اتومبیل های پرنده را به عنوان فناوری آینده سفر محسوب می کنند، محققان ناسا پس از طراحی یک خودروی پرنده، آزمایش تصادف این خودرو را انجام داده و نتایج ویرانگر ان را بررسی کردند.

مهندسان ناسا با شبیه سازی سقوط یک خودروی الکتریکی پرنده موسوم به eVTOL حاوی شش آدمک، شرایط تصادف و آسیب دیدن این فناوری را بررسی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد در حالی که پایه کابین آزمایشی و صندلی‌های ایمنی طبق برنامه عمل می ‌کردند، ساختار سقف این خودرو فرو ریخته و فراتر از انتظار آسیب دید.

این خودروی پرنده یک طرح مرجع دولتی به صورت الگوبرداری شده از یک هواپیمای الکتریکی شش نفره تمام کامپوزیت eVTOL بود که به صورت عمودی بلند شده و مانند یک هواپیمای معمولی حرکت می کرد.

آزمایش فوق در مرکز تحقیقات لنگلی ناسا در همپتون، ویرجینیا انجام گرفت. نتیجه این آزمایش منجر به شگفت زدگی محققان شد زیرا تاثیر تصادف و سقوط فوق به شکل یک فروپاشی کامل مشاهده شد که فراتر از پیش ‌بینی ‌های رایانه ‌ای بود، زیرا بالای کابین خلبان و سقف بالای سر مسافران در این سقوط به طور کامل در هم شکست.

سازمان فضایی ناسا در گزارشی ویژه، آزمایش تصادف این مدل موسوم به RVLT Lift+Cruise را یک نتیجه ویرانگر توصیف کرد.به گزارش سیناپرس، جاستین لیتل، دستیار پژوهشی شعبه دینامیک ساختاری در این رابطه  می گوید: در حالی که ما هنوز در حال بررسی داده ها و ویدئو بوده و این نتایج اولیه هستند، به طور قطع می توان مشاهده کرد که دو رویداد اصلی در طول این آزمایش رخ داده است.

این گزارش خاطرنشان می‌ کند: اولین رویداد در حین برخورد، خرد شدن کف و صندلی های این خودرو بود. خوشبختانه، کف زیرین وسیله نقلیه و صندلی‌های جذب انرژی دقیقاً همان‌ طور که مهندسان امیدوار بودند عمل کرده و شدت ضربه را روی آدمک ‌های تست تصادف محدود می‌ کردند.

با این حال، قسمت دوم گزارش به جزئیات فروریختن سازه سقفی پرداخته است. مهندسان هنوز در حال تعیین این موضوع هستند که چگونه این قسمت از هواپیما بر روی آدمک های آزمایشی تأثیر گذاشته است. ناسا اذعان کرد که طراحی‌های مختلف eVTOL عملکرد متفاوتی دارند و آنها داده‌ ها را در این آزمایش و آزمایش‌ های بعدی تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

یکی از سخنگویان مرکز تحقیقات لانگلی ناسا در این رابطه می ‌افزاید: برای انجام آزمایش فوق، شرایط به نوعی طراحی شد تا ساختار بال، روتور و باتری را نشان دهد.محققان فرض کردند که تمام وزن سازه بالای این خودرو بر روی کابین است. با این حال، تیم خاطرنشان می کند که بسیاری از پیکربندی های جرم خودرو ممکن است در هنگام تصادف رفتار متفاوتی داشته باشند.

لیتل در این رابطه می گوید: این آزمایش موفقیت بزرگی برای تیم بررسی تصادف بود. ما مفهوم خودرو eVTOL را با موفقیت آزمایش کردیم.به گزارش سیناپرس،این تیم مطالعاتی در خاتمه بیانیه خود می نویسد: درک این موضوع که چگونه این فناوری آینده ممکن است در یک سناریوی سقوط عمل کنند، یکی دیگر از نکات کلیدی تحقیق است.

مترجم: ابراهیم خسروپرست

منبع: studyfinds

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا