پرورش ماهی در قفس در یک افق 5 ساله به رقم 200 هزار تن می رسد

برنامه "گفت وگوی علمی" با موضوع پرورش ماهی درقفس؛ چالش ها و چشم اندازها و با حضور دکتر عبدالحمید یزدانی جهرمی کارشناس شیلات و مدیرعامل فانون مکران قشم و دکتر محمود حافظیه مدیر بخش هماهنگی امور پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور روانه آنتن شد.

دکتر عبدالحمید یزدانی جهرمی در ابتدا درباره علت رواج پرورش ماهی در قفس گفت: عمدتا با محدودیت آب شیرین در زمین روبرو هستیم و سرمایه گذاری برای ماهیان آب شور در ساحل بسیار بالا است. همچنین یادآور می شوم سه چهارم سطح زمین نیز از اقیانوس ها تشکیل شده است. این محدودیت ها و افزایش جمعیت، مردم را مجبور کرد تا به سمت تامین نیازهای پروتئینی خود از دریا بروند.

وی صید را یکی از راه های تامین پروتئین از دریا دانست و عنوان داشت:   در حال حاضر صید با محدودیت های شدیدی انجام می شود تا هر سال یک صید متعادل از دریا انجام شود زیرا گونه های دریایی بی انتها نیستند  و این موضوع در حال مدیریت است.

کارشناس شیلات ، به پرورش ماهی در آب دریا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این مسئله تکنیکی است که از سال های دور در مناطق آسیای جنوب شرقی، چین و اندونزی و همچنین در اروپا انجام می شده است. با توجه به اینکه اقتصاد این کار قابل توجیه بوده است، به سرعت نیز توسعه یافته است.

در ادامه دکتر محمود حافظیه درباره فعالیت های دولت گفت: دولت به جد از طریق وزارت جهاد کشاورزی، تاکید دارد پرورش ماهی در قفس در یک افق 5 ساله به رقم 200 هزار تن برسد.

وی رشد صنعت آبزی پروری در جهان را مافوق رشد همه بخش ها دانست و عنوان داشت: صنعت ما در این حوزه توانمند بود اما مشکلات باعث شده با آن دوران اوج فاصله بگیریم در حالی که آب های شمال و جنوب پتانسیل ارزشمندی دارند. خوشبختانه بخش خصوصی نیز استفبال خوبی داشته است و در یک کلام به نظر می آید که دولت عزم خود را جزم کرده است که این صنعت را ارتقاء دهد.

در ادامه یزدانی جهرمی درباره پرورش ماهی در قفس توضیح داد و گفت: محصور کردن ماهی پرورشی را پرورش ماهی در قفس می گویند. معمولا در نقاطی که آب نسبتا عمیق است این کار انجام می شود مانند دریاچه های پشت سد بخصوص اینکه جریان آبی در آنجا وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: عمق اگر به عنوان مثال 6 متر باشد باید دو برابر آن زیر تور خالی باشد که در اینجا به 12 متر فضا نیاز است تا بتوانیم رشد مناسبی را برای ماهی متصور باشیم. در دریا نیز قفس هایی به عمق 6 الی 12 و حتی گاهی 18 متر در نظر گرفته می شود که در چنین تورهایی حدود 35 تن ماهی پرورش می دهند.

مدیرعامل فانون مکران قشم با تصریح بر اینکه نمی توان این امکان را در خشکی ایجاد کرد، بیان داشت: در دریا سطح وسیعی از آب در اختیار داریم و قفس های بزرگ را می توانیم در اختیار داشته باشیم که برای این کار در خشکی، به زمین زیادی نیاز است.

وی درباره ارزش اقتصادی پرورش ماهی در قفس اظهار داشت: این صنعت چند مزیت دارد؛ یکی از این مزیت ها در حوزه اقتصاد مقاومتی و تامین نیازهای مردم است. با توجه به تجربه ای که در این 37 سال داریم که مورد تحریم قرار گرفته ایم، تامین پروتئین 80 میلیون نفر یک دغدغه جدی است. سالانه 4 الی 6 میلیون تن علوفه وارد کشور می کنیم تا غذای نهاده های دامی تامین شود. اگر در این قسمت خللی واقع شود، تامین نیازهای پروتئینی دچار مشکل می شود.

یزدانی جهرمی اضافه کرد: ماهی نیاز کمی به غذا دارد و این باعث می شود مقدار کمتری واردات خواهیم داشت در عین حال مقدار بیشتری پروتئین می گیریم.

در ادامه دکتر حافظیه در خصوص جایگاه تحقیقات در این حوزه عنوان داشت: در راستای دستورات وزارت جهاد کشاورزی و ریاست شیلات، تحقیقات به عنوان بازویی محکم در اختیار سازمان شیلات است.

مدیر بخش هماهنگی امور پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: ساختار قفس حلقه های پلی اتیلینی است و با توجه به این موضوع، در گام دوم، باید گونه مناسبی را برای پرورش در آن شرایط انتخاب کنیم.

وی با اشاره به فعالیت های موسسه در حوزه آموزش و ترویج، گفت: در حوزه پرورش ماهی در قفس برنامه هایی را برای آینده داریم که البته ارائه آنها در حال حاضر خیلی زود است اما برنامه ریزی ها انجام شده است که انشالله در فازهای بعدی برنامه ششم توسعه به صورت مرحله ای انجام خواهد شد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا