نخستین آزمایش میدانی نانو خودروها

نانو خودروها در حقیقت وسایل نقلیه ای در ابعاد مولکولی هستند که ممکن است به زودی از آنها برای حمل بارهای بسیار کوچک استفاده شود. تا به امروز این خودروها تنها در محیط های ویژه حفاظت شده به حرکت در می آمده اند ولی به نظر می رسد که محققان دانشگاه رایس این ساختار را تغییر داده و نانو خودروها را یک گام به پیش هدایت کرده اند.

انشمندان در این آزمایش ها دریافتند که مسیر این خودروها به علت ابعاد مولکولی آن، با دست اندازها و چاله هایی فراتر از تصور همراه بوده است و به همین دلیل نیز نتایج به دست آمده به هیچ عنوان با نتایج آزمایشگاهی به دست آمده در وضعیت خلاء برابر نبود.

این دانشمندان در برنامه های خود به سراغ آزمودن عملکرد این وسایل نقلیه کوچک در محیط غیر آزمایشگاهی و دنیای واقعی رفته اند. در این میان جیمز تور به عنوان یکی از شیمیدانان فعال در دانشگاه رایس در این باره می گوید: «در محیط واقعی است که می توان به پتانسیل واقعی این خودروها به عنوان ابزاری مفید جهت امور پزشکی پی برد.»

این خودرو از چرخ هایی از جنس آدامانتان استفاده می کند که در حقیقت آب گریز هستند همین امر نیز موجب می شود تا این نانو خودرو بتواند بر روی سطح بستر به حرکت دربیاید. در آزمایش انجام شده در این زمینه، سطح بستر مورد استفاده توسط دانشمندان از جنس شیشه بود و نانو خودروی ساخته شده توانست بدون گیر کردن کامل بر روی آن حرکت کند.

البته هنوز تا امکان هدایت این نانو خودروها زمان بسیار زیادی باقی مانده است ولی هدف این آزمایش تعیین مورد دیگری بوده است. بر اساس گفته تور، این آزمون ها با این هدف انجام شدند که مشخص شود که چه مواردی موجب توقف این نانو خودرو خواهند شد و برای راه انداز مجدد این وسیله به چه میزانی از انرژی نیاز خواهد بود.

البته دانشمندان در این آزمایش ها دریافتند که مسیر این خودروها به علت ابعاد مولکولی آن، با دست اندازها و چاله هایی فراتر از تصور همراه بوده است و به همین دلیل نیز نتایج به دست آمده به هیچ عنوان با نتایج آزمایشگاهی به دست آمده در وضعیت خلاء برابر نبود.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا