کشف مولکول کلیدی درمان بیماری های مغز

بر اساس گزارش منابع رسمی پزشکی در کشور ایتالیا ، پژوهشگران و دانشمندان این کشور موفق به کشف مولکول مهم و کلیدی شدند که قادر است روند نابودی سلول های عصبی را به وقفه بیاندازد . این مولکلول می تواند در پیشگری و درمان بیماری هائی مانند پارکینسون و اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) مورد استفاده قرار گیرد .

این پژوهش ها زیر نظر ماریا پنوتو Maria Pennuto ، استاد زیست شناسی دانشگاه ترنتو Trento University و در آزمایشگاه های این دانشگاه در حال انجام است . پژوهشگران در این مطالعات موفق به کشف یک نمونه نادر از ضعف عضلانی نخاعی  spinal muscular atrophy شدند که بر اثر جهش ژنتیکی کروموزوم ایکس و به واسطه تغییر گیرنده های آندروژن به وجود آمده و آن ها را بیش فعال می کند .  

موضوع بسیار با اهمیت در این آزمایش ها که روی مگس میوه انجام شد ، کشف روش غیر فعال کردن این بیش فعالی در نمونه های مورد مطالعه در این حشرات بود که سبب کند شدن و توقف روند بیماری های ضعف و اختلال و انحطاط اعصاب می شود .

سرپرست تیم پژوهشی فوق در این مورد اعلام کرد : " سوئیچ های مشابه موجود با این کشف جدید در پروتئین های دیگری که مرتبط با بیماری های عصبی انحطاط اعصاب از قبیل پارکینسون ، اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) ، بیماری هانتینگتون Huntington و autosomal dominant spinocerebellar ataxia (SCA1) دیده می شود ، وجود دارد که این موضوع می تواند در درمان این بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد . اگر مطالعات و پژوهش های بعدی این موضوع را تائید کرده  و وجود این مولکول در سایر بیماری های مغز و اعصاب ثابت شود ، ما قادر به ارائه یک راهکار درمانی مناسب مبتنی بر درمان مولکولی خواهیم بود . "  

در خاتمه لازم به توضیح است که شرح کامل این آزمایش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله Neuron journal منتشر شده است

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا