یک گام دیگر به سوی توفیق در ساخت رحم مصنوعی

در طول سال های اخیر دانشمندان تلاش بسیار زیادی برای رفع مشکلات باروری در انسان ها داشته اند و برای این کار به سراغ راهکارهایی رفته اند که کاملا متفاوت با سیستم باروری عادی انسانی است. یکی از مهم ترین این ایده ها را می توان ساخت رحم مصنوعی دانست که تا به امروز به صورت کامل عملی نشده است.

بهترین رکورد انسان ها در این زمینه، تنها به 9 روز دوام آوردن جنین در محیطی خارج از بدن انسان بوده است ولی به تازگی این رکورد نیز دستخوش تغییر شده است و دانشمندان توانسته اند تا یک جنین را در محیطی مصنوعی به مدت 13 روز نگهداری کنند

بهترین رکورد انسان ها در این زمینه، تنها به 9 روز دوام آوردن جنین در محیطی خارج از بدن انسان بوده است ولی به تازگی این رکورد نیز دستخوش تغییر شده است و دانشمندان توانسته اند تا یک جنین را در محیطی مصنوعی به مدت 13 روز نگهداری کنند. این امر موجب می شود تا دانشمندان بتوانند به صورت دقیق تر و جزئی تر به مطالعه نحوه رشد جنینی در روزهای اولیه دست زده و در نتیجه به اطلاعاتی دست بیابند که در نهایت می تواند آنها را به سوی ساخت رحم مصنوعی رهنمون شود.

شایان ذکر است که نتایج این دستاوردها هنوز با مخالفت های بسیاری روبرو هستند و کم نیستند افرادی که این اقدامات را خلاف خطوط قرمز اخلاقی برای انسان ها به حساب می آورند. در این میان این محققان توانسته اند تا نتایج به دست آمده از پژوهش خود را در دو نشریه علمی معتبر یعنی ژورنال Nature و نشریه بین المللی بیولوژی سلولی طبیعی به انتشار برسانند.

جالب است بدانید که تا به امروز تنها دانشمندان توانسته اند جنین را در وضعیتی که تنها از چند سلول تشکیل شده است مورد بررسی قرار بدهند و برای بررسی شرایط جنین در وضعیتی که شکل گیری انسانی در آن قابل رویت باشد، باید بتوان آن را به مدت 23 هفته در این محیط نگاه داشت که این امر به عنوان یک چالش بسیار بزرگ در پیش روی دانشمندان قرار دارد.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا