به عصر مخاطب هوشمند رسیدهایم
دکتر امیر عبدالرضا سپنجی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره ظرفیت ها و توانمندی ایران در صنعت بازی رایانه ای وتاثیر آن در اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی در دنیا به عنوان اقتصاد توسعه یا اقتصاد درون زا معنی گرفته است. گفتنی است که اقتصاد درونزا، اقتصاد بدون نفت و فارغ از نظارت دولت را می طلبد .
وی افزود: ما نمی توانیم اقتصاد خودمان را از اقتصاد دنیا جدا کنیم و بگوییم، اقتصاد مقاومتی یعنی ارتباط مان را با جهان قطع کرده و خودکفایی به این معناست. در اقتصاد مقاومتی باید مزیت های نسبی مان را بیایم و از آن ها استفاده کنیم.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: فراموش نکنیم که اقتصادمان باید با دنیا تعامل داشته باشد اما این مهم باید به صورت بومی و با توجه به ساختارهای فرهنگی و قومیمان باشد.
دکتر سپنجی درخصوص بازی رایانهای به عنوان مزیتی نسبی در اقتصاد تصریح کرد: بازی رایانهای در فضای مجازی است.بنابراین ما امروز به عصر مخاطب هوشمند رسیدهایم مخاطبی که تولید محتوا میکند و عنوان مصرف کننده محتوا را دارد. بنابراین نقش فضای مجازی به شدت پررنگ است و می تواند تعاملی با بحث اقتصاد داشته باشد. زیرا بسیاری از نمودهای زندگی ما در فضای مجازی رخ خواهد داد.برخی کشورها از فضای مجازی برای رفع مشکلات اقتصادی شان استفاده می کنند ، مانند خریدهای آنلاین که می تواند کمکی به اقتصاد مقاومتی باشد.
وی افزود: بحث نرم افزارهای کاربردی و بازی های رایانه ای می تواند جهشی در اقتصاد ایران ایجاد کند.بنابراین باید حرکتی انجام دهیم که از فضای مجازی برای رفع بحران اقتصادی استفاده کنیم .همچنین با ایجاد آرامش درونی در جامعه میتوانیم افکار را بهتر پرورش دهیم.
سپنجی تصریح کرد: بحث اقتصاد مقاومتی میتواند یک سرمایهگذاری ویژه در حوزه اقتصاد فضای مجازی و تولید نرم افزار و بازیهای رایانهای داشته باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: فضای مجازی فقط تلگرام ، وایبر و فیس بوک نیست بلکه می تواند نرم افزارهای کاربردی تحت وب برای کارهای بانکی ،حمل ونقل، انجام کارهای شهرداری و…. کاربرد داشته باشد و صرفه اقتصادی نیز ایجاد کند. همانگونه که رهبر معظم انقلاب گفتند شاید اولویت اول ما فضای مجازی باشد و نگاه ایشان فرهنگی است. درنهایت این فضای مجازی می تواند جهش اقتصادی ایجاد کند.
سپنجی گفت: در بحث انرم افزار های کاربردی همه شرکت های برتر دنیا سعی کردند با استفاده از اپلیکیشن های موبایلی خدماتی ارائه دهند.ساخت اپلیکیشن مهم ترین شغل و بازار در دنیاست.
این عضو هیئت علمی خاطر نشان کرد: یادمان نرود گنجینه های بزرگ کشورما نوجوانان وجوانان ما با داشتن بهره هوشی بالادر تولید و تهیه نرم افزارهای کاربردی است که باید از آنها به بهترین نحو استفاده کنیم .
وی خاطر نشان کرد:اقتصاد مقاومتی می تواند یکی از نمودهای استفاده از این بازار و استعدادهای نهفته در کشور باشد. البته بحث بازی رایانهای با توجه به مسائل فرهنگی می تواند بازار خوبی برای دنیا باشد همچنین با رویکرد اسلامی ایرانی و فرهنگی ما نیز در فضای صنعت بازی رایانه ای میتوانیم کار اقتصادی ویژه ای در دنیا انجام دهیم.
اقتصاد مقاومتی در دنیا به عنوان اقتصاد توسعه یا اقتصاد درون زا معنی گرفته است.
وی تصریح کرد:همچنین شرکت های بازی سازی می تواند ابتکار، خلاقیت و نوآوری های بسیار جدید و جذابی را در ساخت بازی های کاربردی با رعایت اخلاق و فرهنگ ایرانی اسلامی مورد درخواست کشورهای اسلامی بسازند که در نتیجه زمینه های تولید علم و ثروت و رونق اقتصادی را برای کشور افزایش دهد.
سپنجی در ادامه تصریح کرد: در این میان دولت باید ناظر و حمایت کننده باشد .در واقع هرگونه ورود و دخالت مستقیم دولت برای حمایت مالی به فساد و رانت منجر خواهد شد.
این عضو هیئت علمی درادامه عنوان کرد: در داخل کشور توسعه اینترنت و بهره مندی مردم بالا رفته است .در این فضا باید زیرساختها را مانند سرعت و توسعه اینترنت را در نظر گرفت، زیرا سرعت دسترسی به اینترنت باعث تولید محتوای خوب و استفاده های بهینه در کشور می شود و در نهایت بتوانیم توقع داشته باشیم که فضای مجازی اقتصادی درون زا را ایجاد کند.
وی تاکید کرد: حاکمیت نباید اعتماد مردم را از دست بدهد، در این صورت اقتصاد مقاومتی سامان نخواهد گرفت.
وی در خصوص بحث ظرفیت و توانمندی ها در این حوزه افزود: درست است که دراین حوزه گام هایی از دنیا عقب هستیم اما باید دنبال راه میانبر باشیم و تعاملاتمان را با دنیا زیاد کنیم.
این پژوهشگر گفت: دراین میان پژوهشگران باید حمایت شوند و ظرفیت سازی نیازمند حمایت است.باید اتاق های فکر، پژوهشگاه و دانشگاهها را جستجو کرد و توانمندی ها را شناسایی کنیم و برای ارتقا چنین فعالیتهایی ظرفیت سازی کنیم. اگر ما درهای کشور را به سوی اقتصاد جهانی ببندیم نمی توانیم پیشرفت کنیم.
سپنجی گفت:پژوهشگران ما نیاز به ارتباط علمی با دنیا دارند اما متاسفانه این فضا وجود ندارد تا از تجارب بین الملل استفاده کنیم.
وی با اشاره به شرایط ورود بخش خصوصی به فضای مجازی گفت:بحث استعدادهای درونی در این موضوع بسیار مهم است و دولت باید برای بخش خصوصی تمهیداتی در نظر بگیرد تا بخش خصوصی وارد این بحث شده و از تولید محتوای استعداد های ایران استفاده شود.
وی در پاسخ به اینکه وضعیت ما در بخش خصوصی و حمایت از بازی های رایانه ای چگونه است،خاطر نشان کرد: بحث تحریم ها کلیه بخشهای خصوصی را متلاشی کرده است و تنها شرکت های کلان باقی ماندهاند که در حال حاضر وضعیت خوبی نداریم و امید داریم با برداشته شدن تحریم ها بخش خصوصی سامان پیدا کند.
دکتر سپنجی بااشاره به نقش رسانه ها در بازی های رایانه ای و ساماندهای آن ها افزود: در مورد نقش رسانه نباید زیاده روی کرد، زیرا در حال حاضر سواد مردم بالا رفته و رسانه تاثیر محدود و موثری دارد. رسانه باید استعدادها را مطرح کند و برنامهای خاص برای افراد خاص و با استعداد گذاشته شود دراین میان نقش صدا و سیما نیز بسیار مهم است.
وی در پایان گفت: مهم ترین مانع پیشرفت در این حوزه عزم ملیتی و حکومتی برای درون زا سازی اقتصاد ماست که باید شکل بگیرد و قطعا حضور در فضای مجازی و بازی رایانه ای می تواند جهشی در حوزه اقتصادی ایجاد کند و اشتغال صورت می گیرد.
گزارش:فرگل غفاری
No tags for this post.