افزایش وزن 7 تا 10 کیلوگرم برای زنان باردار کافی است

دکتر اعظم السادات موسوی در گفت و گو با سیناپرس افزود: زنانی که قبل از بارداری جزو افراد سنگین وزن بوده اند، در هنگام بارداری نباید بیشتر از هفت کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند، اما زنان سبک وزن در زمان پیش از بارداری، می توانند تا 15 کیلوگرم هم افزایش وزن را تجربه کنند.

موسوی با بیان اینکه افزایش وزن زنان باردار بیش از مقداری که گفته شد، در اکثر موارد به معنای افزایش وزن جنین نیست، تاکید کرد: زنان باردار در طول روز به 300 کیلوکالری بیشتر از دوران قبل بارداری شان نیاز دارند. مثلا اگر فردی قبل از بارداری، روزانه هزار و 800 کیلوکالری دریافت کرده است، در دوره بارداری به دو هزار و 100 کیلوکالری نیاز دارد. البته احساس گرسنگی بین زنان باردار، به دلیل افزایش هورمون ها در بدنشان، بسیار بیشتر از دوران قبل از بارداری است. به همین دلیل نیز اغلب زنان باردار، بیشتر از 300 کیلوکالری اضافه تر دریافت می کنند.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: همیشه افزایش وزن در زنان باردار، به دلیل افزایش جذب کالری نیست. گاهی تجمع مایع و ورم بین بافتی باعث ورم کردن بدن فرد شده و در نتیجه منجر به افزایش وزن او می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: افزایش وزن ناگهانی برخی از زنان باردار که ممکن است به صورت روزانه یا هفتگی اتفاق بیفتد، ناشی از همین تجمع مایع و ورم بین بافتی است. به این اتفاق، اصطلاحا مسمومیت حاملگی گفته می شود که در این حالت باید طی یک آزمایش خون و آزمایش ادرار، میزان پروتئین موجود در ادرار و همچنین فشار خون را کنترل کرد.

وی تصریح کرد: در نتیجه افزایش بیش از حد وزن زن باردار، در برخی موارد اثراتی مثل افزایش فشار خون، دیابت بارداری و افزایش وزن جنین را به بار می آورد که اتفاقا همین افزایش وزن جنین، زایمان را هم بسیار مشکل می کند. به دنبال چنین مساله ای، پزشک به زن باردار باید رژیم غذایی خاصی را ارائه دهد که معمولا در این رژیم غذایی، پروتئین بیشتر و چربی کمتری توصیه می شود.

همچنین موسوی یادآور شد: مادر در دوره بارداری، باید به میزان کافی کلسیم دریافت کند تا بتواند نیاز جنین را تامین کند. از جمله منابع اصلی تامین کلسیم، گروه لبنیات هستند. حال اگر کلسیم به اندازه کافی در بدن مادر وجود نداشته باشد، جنین از استخوان های مادر برای تامین کلسیم کافی، استفاده می کند که این مساله، پوکی استخوان مادر را در پی خواهد داشت.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا