وضعیت فلزی هیدروژن برای اولین بار دست یافتنی شد

 به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، دانشمندان در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند با قرار دادن عنصر هیدروژن در معرض فشار شدید که 3.25 میلیون برابر فشار جو زمین بود، موفق شدند به وضعیت جدیدی از این عنصر دست یابند که همان وضعیت فلزی است. محققان موفقیت حاصل شده در این مطالعه جدید را هفته جاری در مجله Nature منتشر کردند.

تصور می شود که هیدروژن فلزی به صورت مایع در مقادیر زیاد در فضای داخلی فشرده شده ی گرانشی مشتری، زحل و برخی سیارات تازه کشف شده ی فراخورشیدی وجود داشته باشد.
فرضیه وضعیت فلزی هیدروژن برای اولین بار 80 سال پیش مطرح شد اما فیزیکدانان در مدت چهار دهه گذشته برای اثبات این فرضیه تلاش کردند که با شکست مواجه شدند، اما در نهایت با استفاده از دو الماس، به میزان فشار مورد نیاز برای رسیدن به این وضعیت دست یافتند.
'یوجین گرگوریانز' اخترفیزیکدان در دانشگاه ادینبورگ در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: در طی 30 سال گذشته، شاهد ادعاهای بیشمار محققان در مورد ایجاد هیدروژن فلزی در محیط آزمایشگاه بودیم، اما همه این ادعاها در نهایت رد شدند.
وی افزود: مطالعه ما، اولین شواهد تجربی را دال بر اثبات فرضیه وضعیت فلزی هیدروژن ارائه می دهد، هر چند این وضعیت با ایجاد فشارهای بسیار بیشتر از آنچه تصور می شد، به وجود آمد.
این فشار بی سابقه، هیدروژن را مجبور کرد به مرحله جدید سختی وارد شود که مرحله V خوانده می شود و شاخصه های نامعمول دارد.
با این حال محققان خاطرنشان کردند که آنها تنها موفق شدند به وضعیت کم کیفیت این مرحله رخنه کنند و برای دستیابی به وضعیت خالص فلری هیدروژن به فشار بیشتری نیاز است.
در وضعیت فلزی هیدروژن، اتم های این عنصر شروع به جدا شدن می کنند و الکترون های هر اتم رفتاری شبیه الکترون های اتم فلزی در پیش می گیرند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا