ظروف شیشه‌ای دلخواهتان را چاپ کنید

آزمایشگاه «Glass Robotics Lab» که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ آغاز به کار کرد، ابتکار ناتان کینگ استادیار معماری و مشاور طراحی دانشکده فناوری ویرجینیا و استفان پندر، هنرمند صنعت شیشه و عضو هیات علمی کالج طراحی رود آیلند است.

به تازگی این آزمایشگاه از ربات‌هایی رونمایی کرده است که توانایی شیشه‌گری، قالبگیری، ریخته‌گری و چاپ سه بعدی شیشه‌ای را دارند. فرآیند چاپ شیشه‌ای روی شش محور مختصات برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ ثابت شد و پیشرفت در این زمینه همچنان ادامه دارد. 

این پژوهش نمونه‌ای از نوآوری‌هایی است که در اثر تلاقی هنر، طراحی، فناوری و علم حاصل می‌شود. به طوری که به جای روش‌های فناوری محور، می‌توان با درک عمیق‌تر مواد به ساخت دیجیتالی شیشه دست پیدا کرد.

کینگ در این باره می‌گوید: در این برهه از زمان چاپ شیشه‌ای توانسته است توجه بسیاری از گروه‌های پژوهشی را به خود جلب کند بود و آنها را به رقابت وادارد. قابلیت چاپ شیشه‌ای به صورت رباتیک جز اولین‌ها در نوع خود است که قابلیت بزرگترین کوره‌های پخت و بازپخت شیشه را به صورت یکجا در خود جمع کرده است. در چاپ شیشه‌ای از بزرگترین بازوی رباتیک تولید شده در مرکز طراحی رباتیک دانشگاه ویرجینا استفاده می‌شود تا پتانسیل جدیدی در زمینه تولید شیشه از طریق لنزهای تولید شده توسط طراحی محاسباتی و فرآیندهای ساخت دیجیتالی ایجاد شود.

بزرگترین کارگاه ساخت شیشه رباتیک در فصل بهار و در کالج معماری و مطالعات شهری ویرجینیا آغاز به کار خواهد کرد. پندر در این باره می‌گوید: این پژوهش نمونه‌ای از نوآوری‌هایی است که در اثر تلاقی هنر، طراحی، فناوری و علم حاصل می‌شود. به جای روش‌های فناوری محور، ما می‌توانیم با درک عمیق‌تر مواد به ساخت دیجیتالی شیشه دست پیدا کنیم. این پژوهش نشان می‌دهد که تکنیک‌های هنری قدیمی جایگزین تولیدات دیجیتالی نخواهند شد، بلکه به پشتیبانی و جهت‌دهی ساخت دیجیتالی کمک خواهند کرد. 

روش‌ رباتیک توسعه یافته توسط این آزمایشگاه در درجه اول از محدودیت‌هایی که در شناسایی مواد وجود دارند و همچنین از تداخل فرآیند استراتژیکی عبور می‌کند. در این روش بیشتر به دقت و کنترل نهایی مواد با استفاده از فرم‌های محاسباتی تاکید می‌شود.

آزمایشگاه «Glass Robotics Lab» روش متفاوتی در کنترل کیفیت شیشه به نام «خود سازماندهی» دارد که این روش منجر به تولید الگوها و فرصت‌های طراحی جدید می‌شود. کینگ در این باره می‌گوید: ما علاوه بر اکتشاف مواد، فرآیند‌های دیجیتالی جدیدی را توسعه می‌دهیم که کنترل بلادرنگ حرکت ربات‌ها را ممکن می‌کند و در نتیجه پتانسیل بهره‌گیری از طیف وسیعی از رفتار مواد را افزایش می‌دهد.  

پندر در این باره می‌گوید: با تمرکز روی یکپارچه کردن مواد و محاسبات ما می‌توانیم رفتارهای ایجاد شده در مواد شیشه‌ای را شناسایی کنیم. برای مثال انحلال گذرا نوعی از حرکات جنبشی است که در اثر چرخش الیاف شیشه‌ای گرم شده در تماس با سایر مواد حاصل می‌شود و به این ترتیب یک عمق حجمی از جنبش‌های صفحه‌ای ساده حاصل می‌شود. توانایی کنترل دقیق جابجایی شیشه‌ای که به کنترلگرهای رباتیک واگذار می‌شود، فرصتی برای دستکاری این پدیده فراهم می‌کند در حالیکه این کار بدون فرآیندهای خودکار غیرممکن بود. به این ترتیب پتانسیل جدیدی برای طراحی سه بعدی ارایه می‌شود.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا