تلاش دانشمندان برای کشف علت در هم فرونپاشیدن عالم

دانشمندان علوم فضایی همواره مشغول بررسی موضوع از هم فروپاشیدن عالم و فاکتروهای مؤثر در روی دادن آن بوده اند و حالا تحقیقات جدید نشان می دهد این اتفاق مربوط به اندکی پس از دوره ای بوده که تنها کسری از ثانیه بعد از انفجار بزرگ روی داده است. به این دوره در علم اخترشناسی تورم گفته می شود.

به عقیده دانشمندان رد پای ذره «بوزون هیگز» در این فرآیند دیده می شود. این ذره در طول دوره تورم تولید شده و توضیحی برای این موضوع است که چرا دیگر ذرات دارای جرم توده هستند.

تازه ترین مطالعات فضایی نشان می دهد به احتمال فراوان عالم باید اندکی پس از دوره تورم شروع به از هم فروپاشیدن می کرده است.

مطالعات قبلی نشان می داد که در ابتدای شکل گیری عالم، میدان ذرات بوزون هیگز احتمالا نوسانات زیادی برای غلبه بر یک سد انرژی داشته است. این سد، موجب شده که عالم از وضعیت خلا استاندارد به وضعیت خلا با انرژی منفی تغییر شکل دهد که در نتیجه آن عالم در خود فرو ریخته است.

اکنون دانشمندان دانشگاه کپنهاگن گام بلندی به سوی حل کامل این معما برداشته و بر روی فشرده سازی قدرت میدان هیگز و جاذبه کار کرده اند.

بر اساس مدل سازی این دانشمندان، هرچه میدان هیگز که با جاذبه همراه می شود قدرتمندتر باشد، نوسانات یاد شده نیز بزرگتر بوده که در نتیجه آن فرآیند انتقالی مهلکی را به همراه دارد که به شکل گیری وضعیت خلا انرژی منفی منجر می شود.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا